Färjestad Bollklubb grundas

På kvällen den 10 november 1932 samlades ett gäng bandygrabbar från Färjestad till möte i serveringen bakom Håfströms kiosk. 35-40 ynglingar kom, varenda stol var upptagen. Stadsdelen Färjestad skulle få en idrottsförening.Denna torsdagskväll föddes en klubb som kom att sätta stora avtryck i svensk idrott. Men från början handlade det om allt annat än ishockey...

De tidiga åren

Andra halvan av november 1932 var det dags för Färjestad Bollklubbs första match. Givetvis handlade det om bandy. Problemet var bara att FBK inte hade lyckats få fram några matchtröjor när domaren skulle blåsa till spel på Klaratjärn. Det löstes i sista stund med att spelarna fick klä om och sätta de långärmade vita undertröjorna alla hade på den tiden utanpå den övriga klädseln. Bandykunnandet var det inget fel på. Färjestad Bollklubb gick som en raket genom seriesystemet. Blev första klubben någonsin att avancera direkt från division III till högsta serien. Var också enda föreningen i serien som permanent spelade sina hemmamatcher på sjöis.

Tröjnummer

Vem har burit vad under åren?

Bild saknas
Vår arenahistoria