Matchboll till Färjestad efter sent avgörande

Publicerad: 2024-02-29
Playoff 2
Det var en tight första match i play-off 2 mot Södertälje. Både målmässigt men även på läktaren, då matchen spelades i Löfbergs Ice Arena (pga Melodifestivalen).

Färjestad fick en bra start mot Södertälje när Julia Blitz gav hemmalaget ledningen efter 7:42. Ledningen stod sig perioden ut och halvvägs in i den andra perioden då Södertälje tog en timeout.
- Det var en jämn första period, men i den andra perioden svänger det lite fram och tillbaka. De gör en teknings-variant efter deras timeout och sätter kvitteringen, säger Silje Holøs.

Södertälje tar sedan ledningen och Färjestad blir lite nedtryckta i egen zon och Södertälje behåller ledningen perioden ut.

Några minuter in i den tredje perioden så får Färjestad ett gyllene läge att kvittera när Jetta Derenoski bryter en pass och skapar sig ett friläge. Jetta gör inget misstag i avslutet och kvitterar matchen med hennes första mål i den grönvita tröjan.

Färjestad har fortsatt tryck med ett tydligt spelövertag större delen av den tredje perioden. Med 28 sekunder kvar av matchen tar Färjestad en timeout och lyckas efter det trycka in ett ledningsmål med bara 16 sekunder kvar. Det är Emma Murén (som även var inblandad i matchens första mål) som sätter dit pucken.
- Det var två taktiska lag idag. Jag tror att vi båda har scoutat varandra, säger Silje.

Matchen slutar 3-2 (1-0, 0-2, 2-0) och Färjestad säkrar därmed matchbollen inför helgen då de har två chanser på sig att vinna mot Södertälje och gå vidare till den sista slutspelsomgången, där de isåfall möter ett av SDHL-lagen.

En person som stack ut lite extra var Emma Murén.
- Emma gör en jättebra bra match. Hon jobbar stenhårt framåt och bakåt och har också flera chanser att göra fler mål, avslutar Silje.

Färjestad BK