I morgon lottas den tionde upplagan av CHL

Publicerad: 2024-05-21
CHL
Färjestad BK är ett av tre svenska lag i årets turnering. Vi får från SHL sällskap av Skellefteå och Växjö, och lottningen till turneringen sker i Prag i morgon med start 17:00.

De 24 deltagande klubbarna är indelade i fyra grupper (pots), baserat på den aktuella CHL-rankingen. Skellefteå återfinns i grupp A, Färjestad i grupp B och Växjö i grupp C.

Lagen från den lägst rankade gruppen (D) kommer att dras först och den bäst rankade gruppen (A) sist. Klubbar från samma land och liga kan inte lottas mot varandra i gruppspelsrundan.

När lottningen är igång läggs just dragna klubb på en bestämd plats i ett förutbestämt schema som, sedan ger vilka man möter hemma som borta. I spelaren nedan finns en video med information om hur hela lottningsförfarandet går till (på engelska).

När lottningen är klar återstår att sätta det slutliga spelschemat med dagar och starttider, vilket en kommer att presenteras inom kort. Här är lagen i sina respektive seedningsgrupper:

GRUPP AGRUPP BGRUPP CGRUPP D
Geneve-Servette 🇨🇭Red Bull Salzburg 🇦🇹KAC Klagenfurt 🇦🇹Fehervar AV19 🇭🇺
Skellefteå AIK 🇸🇪Färjestad BK 🇸🇪Växjö Lakers 🇸🇪Sheffield Steelers 🇬🇧
ZSC Lions Zürich 🇨🇭Fribourg-Gotteron 🇨🇭Lausanne HC 🇨🇭Rouen Dragons 🇫🇷
Eisbären Berlin 🇩🇪Pinguins Bremerhawen 🇩🇪Straubing Tigers 🇩🇪Storhamar IL 🇳🇴
Tappara Tampere 🇫🇮Ilves Tampere 🇫🇮Lahti Pelicans 🇫🇮Sönderjyske Vojens 🇩🇰
Ocelari Trinec 🇨🇿Dynamo Pardubice 🇨🇿Sparta Prag 🇨🇿Unia Oswiecim 🇵🇱

Sportdirektör Rickard Wallin är på plats i Prag och han ser fram emot årets turnering.
– Vi tycker att det är en spännande turnering, även om den har sina utmaningar. Jag tycker att vi tog steg förra året, både lagmässigt och hur vi i övrigt tog oss an turneringen. Det var också ett bättre upplägg då man mötte olika lag i varje match, vilket gjorde att samtliga matcher gällde något eftersom man räknade ihop en totaltabell efter att alla matcher var spelade. Vi ser fram emot turneringen, och hoppas kunna bjuda vår hemmapublik på trevliga matcher redan tidigt på säsongen, säger Wallin.

Lottningen kan du se live: