FBK-kaptenen: - Det var bara att trycka in den.

Publicerad: 2023-10-17
CHL
Linus Johansson gjorde 2-0-målet men München kvitterade i andra perioden. Då avgjorde FBK i den tredje med två snabba mål. - Vi är det bättre laget, tycker Linus.

Lucas Forsells 1-0 i första perioden blev till 2-0 tidigt i den andra perioden mot Red Bull München.
Målskytt, Linus Johansson!
  - En indianare från deras back och jag hade gott om tid på mig, säger FBK-kaptenen.
- Det var bara att trycka in den, målvakten var inte riktigt beredd så det var relativt enkelt.

Sen tappade ni 2-0 till 2-2 i slutet på andra, vad sa ni inför tredje?
- Inte så mycket, matcherna blir så här speciellt mot såna här lag. Man spelar bra, sen tappar man initiativet och sen bra igen. Man försöker ha fler bra minuter än dåliga.

I mitten av tredje perioden hade Färjestad verkligen en bra minut. Först kontrade Joakim Nygård in 3-2 och 23 sekunder senare bombade Magnus Nygren in 4-2 i powerplay vilket avgjorde matchen.

Om du jämför spelet i CHL med spelet i SHL?
- Vi vet hur det är med de här tyska lagen, det är en helt annan hockey, de sticker, det får gärna vara hafsigt och fram och tillbaka, säger Linus.
- De spelar mycket på chans, det är lite Timrå över det.
- Men vi är det bättre laget, tycker jag.

Är det lika lätt att ladda inför en sån här match som i SHL?
- Nej, det är ju inget tryck på läktaren, man får försöka köra upp elden själv i sig.
Hur lätt är det?
- Det är ingen fara så sett men man får ju inte den extra hjälpen som man får av fullt hus, man får lägga mer press på sig själv,

I CHL har Linus nu gjort 3 poäng (2 mål + 1 assist) och i SHL 7 poäng (4+3).
Du har inlett säsongen väldigt bra hittills vad gäller poängen?
- Gör jag mål och poäng så är jag glad, gör jag det inte så finns det andra som är bättre på det.
- Spelar jag med offensivt skickligare spelare så är det ju enklare, ibland spelar man lite längre ner i hierarkin och har som jobb att förstöra mer. Man får ta det som det kommer, säger han ödmjukt.
- Men jag älskar att spela vad som helst, älskar att spela 5 mot 6, 4 mot 6, boxplay och allting. Defensivt gör mig ingetnting,
Men det är kul att spela i en offensiv omgivning?
- Ja, det är roligt, gör man mål och får göra lite poäng så är det klart att det blir lite mer självförtroende med pucken, speciellt när lägena kommer, säger 30-åringen.

Publiken älskar att titta på Nygård, är det lika kul att spela med honom?
- Ja, det är det, vi matchar varandra mycket bra i spelet, vi har spelat boxplay nu i två-tre år tillsammans. Vi kompletterar varandra bra, han jobbar hårt hem, jag jobbar hårt hem och vi jobbar hårt framåt. Det blir ett allround-stuk på det.

Till slut, ni har ett bra läge inför CHL-slutspelet, chansen att bli top-4?
- Ja, vi får se, hoppas vi kommer så högt upp som möjligt nu och får hemmaplansfördel.

webredaktör Hans-Göran Bäckström