VD har ordet

Publicerad: 2023-11-24
Stefan ger oss sin syn på det som händer i och runt vår förening. Det är som vanligt mycket som pågår, läs vad han har att säga.

Bästa grönvita vänner,

Jag vill inleda veckans fredagsbrev med att belysa och kommentera de händelser som tyvärr drabbat oss gällande fynd och bruk av narkotika i vår arenamiljö. Vårt ställningstagande är både rakt och enkelt – vi tar som förening med all kraft avstånd från alla typer av drogrelaterad användning.

Vi vet alla, att förutom att användandet i sig är skadligt, så stödjer det t.ex. gängkriminalitet och en rad andra negativa konsekvenser och belastningar på vårt samhälle. Att problemet identifierats, och att tillslag och fynd görs välkomnar vi i samarbete med berörda myndigheter. Vår samverkan med t.ex. polis är också stor del till att problemet och förekomsten i arenan både uppmärksammats och hanteras.

Vi kommer att fortsätta denna samverkan med alla till buds stående medel för säkra oss om en trygg, varm och välkomnande arenamiljö. Problemet med narkotika är så utbrett i vårt samhälle att vi häpnar när vi hör polisen berätta om hur det ser ut i samhället. Vi är som vi brukar säga en spegling av just det samhället i stort, och tyvärr även i både positiv och negativ mening.

Med dessa rader vill jag informera dig som läser var vi står i frågan – det råder alltså inga som helst tvivel i det. Vidare vill vi i alla tillgängliga kanaler sända budskapet att inte ta in droger hos oss – vi kommer fortsätta säkra oss om, i samverkan med polis, att det inte förekommer. Med de orden byter vi ämne till något mycket roligare, nämligen ishockey.

Det har varit en hektisk vecka. Från en måndag med en uppstart av ännu en vecka till en tisdag med slutspelshockey i form av åttondel i CHL. Vi hade dessutom besök av Martin Baumann, Monika Reinhart och Jörgen Lindgren från CHL-organisationen på matchen i tisdags. Alltid trevligt med påhälsning av det slaget, och samtidigt inspirerande att höra att, om vi skulle gå till final, så vill de mer än gärna att den spelas hos oss i Löfbergs Arena. Men för att nå det så måste vi tävla oss dit, samtidigt som vi får med oss publiken som hjälper oss att ta oss dit. En titel är en titel, och som tränare Mitell sagt vid flertal tillfällen: deltar vi så gör vi det för att vinna, om det så är i Strömstad, Europa eller vår egen liga. En god inställning som sätter både krav och ger förväntningar.

För att hålla oss kvar vid CHL en liten stund…

Efter matchen i torsdags var det att packa väskan för en tvådagars mötestur till Stockholm. Hann precis hem till matchen igår, och tog vid ankomst till arenan en sväng ner i katakomberna. Träffade där en av våra materialare (Arto Mäntymäki) som berättade en sak som jag förvisso hört förut, men som alltid gör mig väldigt glad.

När Biel lämnade, utslagna ur turneringen, fanns det inget annat än lovord från deras sida. Den service vår personal och funktionärer står för när vi har gästande lag håller högsta europaklass, allt enligt folket från EHC Biel-Bienne. Hockeyfamiljen är fin på det sättet. Vi tävlar stenhårt på isen, men hjälps åt där det behövs vid sidan av den. En liten men ack så viktig aspekt när det kanske kommer en dag då vi vill värva någon som vi gillar. Att då ha ett rykte om sig att vara en bra plats att verka på och i skadar ju liksom inte i ett sånt läge.

Det kan ju få bli veckans ”Framåt, uppåt – tillsammans” helt enkelt!

Det börjar ju så smått också närma sig juletider och det ska fnulas ut vad man ska ge bort i julklapp. Jag kan på stående fot ge er två alternativ med lite olika inriktning.

Vin & Deli – Great Events delikatess- och dryckesmässa går av stapeln 16-17 februari och är alltid ett välfyllt event. Biljetterna går åt i god takt så det är lika bra att säkra sig om dina egna, samt biljetter i julklapp till de du vill ha sällskap av!

Strax innan det så arrangerar vårt eventbolag Great Event, tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet, Beijer Hockey Games i Löfbergs Arena. Vi hoppas såklart att få med ett gäng egna killar i Tre Kronor till turneringen – en turnering som spelas 8-11 februari. Även det en god julklapp kan jag tycka. Sen är det ju aldrig fel att ge bort biljetter till våra egna matcher heller för den delen!

För SHL-lagets del så väntar en tur till Dalarna och Leksand i morgon. Men har ni inte möjlighet att ta er dit, men ändå är sugna på hockey, så händer det massor på hemmaplan under helgen. Vårt J20-lag spelar hemma i Löfbergs Arena både fredag, lördag som söndag och möter i tur och ordning Malmö, Malmö igen och avslutar på söndag med match mot Rögle. Grabbarna ligger just nu trea i en tabell som har fem omgångar kvar till slutet. Att ta en plats bland de fem första är det stora delmålet, och kan ni så gå gärna och stätta laget så att vi får Top-10 i arenan efter jul. Det är fri entré och kiosken är öppen!

Ikväll är det 19:00, lördag 14:00 och 13:00 på söndag som gäller.

Damerna spelar också på söndag – då är det 16:30 som gäller.

Med dessa rader vill jag önska er alla en riktigt trevlig helg! Själv tar jag till Leksand för hockeykonferens och matchen imorgon kväll.

Hockeyhälsningar

Stefan