FBK vinnare på hemmaplan igen

Publicerad: 2024-02-01
Match
Färjestad BK - Linköping HC 5-2 (1-0, 2-1, 2-1). FBK tog en säker seger hemma mot Linköping efter en riktigt stark laginsats över 60 minuter.

Första perioden

Linköping inledde med en hög, aggressiv press och Färjestad spelade fast sig själva i egen zon flera gånger. Men när FBK fick sitt första, riktiga anfall så small det. Marcus Westfält spelade bak till Magnus Nygren som sköt. Vid mål var Lucas Forsell framme med klubban och styrde in 1-0 efter 4:56!

Hemmalaget tog över spelmässigt efter ledningsmålet och tryckte på, man hade flera fina målchanser men Marcus Högberg i LHC-kassen höll tätt. Bästa läget hade Per Åslund men hans avslut smet utanför högerstolpen. I nästa spelvändning kom LHC med många spelare men sista passningen bröts av just Åslund som jobbat stenhårt hemmåt och kastade sig raklång.

Båda lagen anföll med hög fart och sällan har väl pucken varit så lite tid i mittzonen under en period.
LHC hade flera vassa lägen sista tio men där stod Max Lagacé ivägen och tog allt

Andra perioden

Det var samma böljande spel i mittperioden där lagen tog sig väldigt snabbt till anfallszonerna. När FBK misslyckades med att få ut pucken ur egen zon kom Ty Rattie och avancerade in mot mål. Rattie sköt vid benen på Mattias Göransson och pucken satt högt vid högerstolpen till 1-1 efter 5:44.

Hemmalaget var nära att återta ledningen efter sju minuter men Åslunds styrning träffade stolpen.
Linköping fick matchens första numerära överläge, hade bra tryck men FBK red ut stormen.

Väl fulltaliga kom FBK två mot en, Victor Ejdsell sköt men pucken tog i samma stolpe som Åslund nyss träffade. FBK hade några fina, långa anfall här med många avslut men Högberg höll tätt.
Men i sjuttonde minuten ringde det igen. Joel Kellman kom från vänsterhörnet och gick in mot mål. Passningen till Ejdsell framför mål var perfekt och Ejdsell svepte in 2-1-pucken efter 16:15!

Minuten senare fick FBK sitt första numerära överläge och det ringde igen. Ejdsell spelade in pcuekn mot mål och där stod Per Åslund på "sitt kontor" och styrde in 3-1 efter 18:18!

Tredje perioden

Färjestad fick en bra start då David Tomasek spelade fram till Joakim Nygård som åkt sig fri. Nygård la pucken till rätta och lyfte upp pucken högt bakom Högberg. 4-1 efter 2:36!

Ett tungt mål för Linköping som såg ut att tappa energin. FBK hade flera långa anfall där det osade fler hemmamål. När 5-1 kom var det efter en soloinsats från Oscar Lawner som stressade LHC-backarna i egen zon. Lawner snodde åt sig pucken och tryckte in pucken från nära håll!

Att Max Lagacé inte fick tag i pucken vid sin vänstra stolpe till 5-2 med 1:08 kvar var mest av akademisk betydelse. Lagacé gjorde i övrigt en ny, riktigt stark match mellan stolparna.

En riktigt stabil match från LAGET Färjestad som fick vinna på hemmais igen och ta tre poäng.

webredaktör Hans-Göran Bäckström