CHL: EHC Biel-Bienne väntar i åttondelen

Publicerad: 2023-10-19
Igår spelades de sista matcherna i CHL:s ligaspel. Alla lag har nu spelat sex matcher och i den totala tabellen slutade Färjestad BK på en fjärdeplats. Det innebär att vi i slutspelet ställs mot lag 13 i tabellen, där då Biel hamnade. Det blir således ett återseende, men nu i ett dubbelmöte.

Som vi tidigare berättat så finns det en trio med FBK-kopplingar hos våra motståndare. Ville Pokka och Toni Rajala fanns med när laget besökte Karlstad under seriespelet, men där saknades Jesper Olofsson. Återstår att se om vi får se honom i dubbelmötena i november.

De exakta matchtiderna är ännu inte satta, men planerade speldagar är för oss borta 14 eller 15 november och returmötet hemma 21 eller 22 november.

Lär känna vår motståndare

Så avgörs det

Matcherna i slutspelet spelas i dubbelmöten där det i tabellen bäst rankade laget börjar borta och får chansen att spela hem matchserien på hemmaplan.Den första matchen kommer alltså att kunna sluta oavgjord, och där kommer i så fall ingen övertid eller straffar att förekomma. Resultatet tas med till returmatchen där man spelar "andra halvlek" på matchserien.

Vinner lagen varsin match gäller målskillnad rakt av. Skulle det vara helt lika efter två matcher blir det förlängning i match 2. Förlängningen spelas i 10 minuter, och skulle det fortsatt vara oavgjort vidtar straffläggning.Vi återkommer så snart de exakta tiderna för matcherna blir officiella.

Stefan Eriksson