J18: Färjestad klart för SM-semifinal

Publicerad: 2024-04-07
J18
Efter en riktig mardrömsstart i dagens avgörande kvartsfinal mot Frölunda så är det ändå Färjestad som tar platsen i semifinalen. Elias Eriksson stor matchhjälte i förlängningen.
– Jag är jätteglad för killarnas skull, säger Marius Holtet.

Vinst med 6-3 hemma i torsdags, förlust med samma siffror i Frölundaborg igår. Efter dryga två minuter i dagens avgörande match hade hemmalaget dessutom ledningen med 2-0. Malte Vass kunde dock tämligen snabbt reducera ledningen och när periodvilan kom så hade vi 2-1 på tavlan.
– Det var en öppning där Frölunda satte sina lägen kan man säga. Spelmässigt var det en jämn period, säger tränare Marius Holtet.

Den andra perioden startade som den första med ett snabbt hemmamål. Teodor Friberg kunde dock åter reducera och hålla matchen jämn. Spelmässigt var det en stökig match.
– Jag kan tycka att i ungdomshockeyn så måste domarna stävja mer än de gjorde - både igår och i dagens match. Tycker att de bommar en hel del fula saker, menar Holtet.

Färjestads Linus Rydell och Alfred Persson i hemmalaget rök ihop och fick vardera 2+2 för roughing och osportsligt uppträdande. När sedan Ludvig Lafton åkte för en tripping så kunde hemmalaget sätta 4-2 i det efterföljande powerplayspelet. Sen var det dags igen. Hemmalagets Måns Toresson och Jack Berglund fick vardera 5+20 för ”fighting” och fick lämna matchen.
– Här nånstans gav sig grabbarna fan på att de skulle vända det här. De ville göra det för varandra, och när vi började spela hockey på riktigt så började det hända grejer, menar Holtet.

Reducering till 4-3 genom Ludvig Lafton, och dryga minuten senare satte Joakim Engholm kvitteringen. Ett resultat som stod sig perioden ut. Den tredje blev mållös, där båda lagen gjorde allt för att minimera sina misstag.
– Kändes som det var en period där båda lagen ville hålla linjerna till hundra procent. Men vi var på gång och hade en bra känsla inför förlängningen säger Holtet.

Avgörandet kom efter åtta spelade minuter. Färjestad hade ett jätteläge, men där målvakten räddade. Frölunda kontrade och Lukas Höglind gjorde en jätteräddning som i sin tur satte igång en kontring åt andra hållet. I ett läge där Teodor Friberg och Elias Eriksson kom två mot ett så valde Friberg att ta skottet, men där returen studsade ut till Eriksson som snyggt chippade pucken över benskyddet på Hugo Laring i hemmakassen.
– Jag är så glad för killarnas skull. De har slitit på, och som de tog tag i matchen efter allt som hänt här nere…ja, jag är djupt imponerad av hur gruppen bara har gått samman och krigat för varandra. En fröjd att få vara ledare för det här gänget, säger Holtet som nu tar sitt lag till slutspelshelgen i Örnsköldsvik.
– Det är inte så himla långt. Inte när man tänker på hur mycket vi har rest i år, skrattar Holtet som kommer att få se sitt lag ta sig an Brynäs i fredagens semifinal.

I den andra semifinalen möts HV71 och Örebro.

För U16 är säsongen däremot över.
I kvartsfinalspelet (gruppspel) i Örebro blev det en tredje raka förlust idag då Skellefteå blev för svåra.