Max Lagacé i kassen mot ERC Ingolstadt

Publicerad: 2023-09-02
CHL
Tränarteamet gör en ändring från matchen i Stavanger. Max Lagacé tar plats mellan stolparna mot ERC Ingolstadt senare ikväll. För övrigt är formationerna oförändrade inför kvällen i Saturn Arena.

Värmen har återvänt till Tyskland och även till Ingolstadt, så det kommer av flera anledningar att bli en het match ikväll.

Staden präglas i mångt och mycket av biltillverkaren Audi som har sin fabrik här. Av de ca 130 000 som bor i staden har ungefär 45 000 Audi som arbetsgivare.

En strategiskt placerad stad mellan Nurnberg och München, där också floden Donau passerar på sin väg mot Svarta havet, är också den stad där romanen Frankenstein av Mary Shelley utspelar sig. Bara en sån sak!

Men ikväll gäller det hockey och den andra omgången av Champions Hockey League. Vi kommer med en seger i bagaget (Stavanger) och likaså gör Ingolstadt. De spelade sin första match i Rouen, Frankrike, och åkte med med seger 5-3.

Vad blir viktigt idag?
– Att vi är påkopplade från start. De kommer att vara intensiva och köra på oss så vi behöver vara redo, säger assisterande tränare Pelle Prestberg efter matchgenomgången på hotellet i Ingolstadt.

Har ni sett något från deras första match som ni har påpekat idag på genomgången?
– De är rätt vassa i special teams. Det behövs då det är väldigt viktigt i den här turneringen med tanke på de nya reglerna.

Vad är vi bra på just idag?
– Jag tycker att vi är bra på special teams. Vi har startat bra där, bra PK och bra PP. I 5 mot 5 vet vi att vi är starka. Vi ska ha en riktigt bra chans i kväll. Vi behöver också ha en stor åkvilja. De är så intensiva så det går inte att stå still. Vi behöver röra på fötterna och vara villiga att jobba. Då faller vårt spel väl in, menar Prestberg.

Vad ser du fram emot mest för kväll?
– Att vi vinner. Det är nog det jag ser fram emot mest, och att vi kan komma hem med 6 poäng efter den här turen. Det skulle vara skönt, avslutar Prestberg som tillsammans med teamet mönstrar följande formationer ikväll:

MÅLVAKTER
33 Lagacé (35 Lindbom)

BACKAR
63 Dahlström - 26 Nyström
44 Andersson - 52 Tornberg
28 Göransson - 75 Groleau
7 Bergkvist

FORWARDS
11 Nygård - 96 Tomasek - 34 Lindqvist
10 Nilsson - 13 Kellman - 41 Björklund
14 Ejdsell - 59 Johansson - 29 Forsell
79 Lundh - 20 Westfält - 4 Lawner
37 Ståhlberg

Matchen i Saturn Arena startar klockan 17:30 och kan ses på Viaplay och TV10.

Vad händer en mellandag? Ja, både mycket och ingenting. Nya resebesked skapar viss rastlöshet som mynnar ut i...ja, se själva.Några småsnuttar som får sammanfatta vår fredag.

Stefan Eriksson