En vecka utan SHL-matcher

Publicerad: 2024-02-05
Träning
En måndag som alla andra för de flesta av oss. För SHL-laget väntar dock en vecka utan matcher, men helt ledigt blir det inte.
– Nej, dagen idag är väl ingen av killarna som riktigt längtat efter, säger Tomas Mitell med ett leende och syftar på en måndag fylld av tester.

Beijer Hockey Games står för dörren, och den här gången spelas matcherna som bekant i Löfbergs Arena. Tre av våra spelare kommer från och med i morgon tisdag att vara med Tre Kronor, medan resten av gänget tränar som vanligt. Som brukligt i ett landslagsbreak så är måndagen vikt för tester.
– Idag har de haft cykeltester, sprinttester på is, konditionstester på is och lite extra träning efter det på is. Det är väl inte den dagen som spelarna älskar mest kanske, men det är också bra för vår utvärdering och hur vi ligger till i träning och om vi behöver justera något framöver, säger Tomas Mitell.

Stefan Eriksson, Färjestad BK

Rejäl ”måndagskänsla” idag alltså!
–
Ja, en måndag i ett break om inte annat. Vi har gjort sådana här tester förut. Vi gör dem ofta på breaken och i början av augusti. Tisdag och onsdag blir det mer som en vanlig dag med fys först och is sen. På torsdag blir det endast fys då lagen flyttar in här i arenan. Sen blir det ledigt fredag och lördag innan vi ses igen på söndag eftermiddag för att dra igång allt till det normala igen inför kommande tisdag hemma mot HV, säger Mitell.

Efter en något svajig period avslutade Mitell och gänget med att ta full pott under förra veckans tre matcher. Något som ger en skön känsla in i uppehållet.
Så är det ju. Dels var det viktiga poäng i tabellen, och sen att vi hade en lite tyngre period innan. Jag tycker ifrån Malmömatchen egentligen, även om vi förlorar Malmö och Leksand, så tycker jag att vi har varit på rätt väg. Då är det är skönt för både spelare och ledare och fans och alla inblandade att det blir lite resultat av det. Vi har jobbat hårt för det, för att vända runt det där. Så att nu känns det ju skönt att gå på break med en bra känsla.

Stefan Eriksson, Färjestad BK

Två hållna nollor på bortaplan. Har vi tråkat till oss?
– Nej, det tycker jag inte. Vi har trots allt gjort 13 mål i veckan och släppt två. Vi har tajtat till, skruvat på någon grej sådär i försvarsspelet kanske. Målvaktsspelet har ju varit jättebra vilket  behövs i en tajt liga som SHL är. Målvakterna är ju en stor del i det, men som sagt, jag tycker att alla har chippat in lite mer med delaktighet och engagemang. Spelarna gjort det väldigt bra. Det är väl en bra känsla just nu, men sen gäller det att njuta lagom mycket här och se till att vara redo när vi drar igång igen, menar han.

Innan det är dags för hemmamatch mot HV i omstarten så väntar ett veckoslut med internationell hockey på hemmaplan. Något som även Tomas Mitell kommer att ta del av.
Ja, det kan nog bli någon match här, och kanske någon på TV. Skönt att inte vara här varje kväll när man inte måste. På söndag är ju allt tillbaka till det normala igen, avslutar Mitell.

Stefan Eriksson