Förlust i toppmötet mot Skellefteå AIK

Publicerad: 2024-02-16
Dam HockeyAllsvenskan Norra
Det blev ingen revansch mot Skellefteå AIK efter förlusten på bortaplan. Det blev istället full pott för gästerna efter att matchen slutat 0-3 (0-2, 0-1, 0-0).

Seriens tuffaste motstånd hade gästat Karlstad för att spela dubbla matcher mot Färjestad denna helg (fredag och lördag). Men den första matchen mot serieledarna (som Färjestad förlorade mot med 2-0 på bortaplan tidigare i serien) slutade även denna gång med förlust mot Västerbottningarna.

Efter att Skellefteå AIK haft skottövertag i den första perioden så var det Färjestad som skulle ta över mer och mer. Men istället för en reducering så fick gästerna ett psykologiskt viktigt 0-3-mål cirka fyra minuter in i den andra perioden.

Färjestad pressade på och gjorde ett tappert försök att ta ikapp när de plockade målvakten med nästan fyra minuter kvar av matchen. Hemmalaget skulle dock drabbas av en utvisning kort senare och Jule Flötgen fick återvända till Färjestad-målet och Skellefteå kunde hålla tätt matchen ut.

Det finns dock chans till en snabb revansch då det är match igen redan imorgon mot samma motstånd. Sedan väntar ännu en hemmamatch på Söndag mot Skellefteås lokalrival Björklöven, innan det är dags att gå in i Play Off. Där fortsätter jakten på den efterlängtade SDHL-platsen.

Färjestad BK