NDHL: Stabil seger igen för damerna

Publicerad: 2023-12-04
NDHL
Efter en trög start så blev det tillslut ännu en storseger för damerna. Denna gång med 17-0, hemma mot Leksand.

Senast lagen möttes i Clas Ohlson Foundation Arena i Leksand, så slutade matchen med 19-0 till Färjestad och 8 mål redan i den första perioden. Denna gång var det dock lite mer trögstartat.

Efter ledningsmålet från Esteri Kalliomäki så var det mållöst i en kvart innan Karolin Malmquist och Julia Blitz satte varsitt mål i periodens sista minut.

- Vi startar lite trögt i första perioden. Det är lite lågt puck-tempo och vi hamnar mycket på utsidan, men sen tycker jag att vi får ett helt annat attack-spel i både andra och tredje. Vi börjar driva lite mer på mål, säger tränare Silje Holøs.

Det förbättrade attack-spelet gav också resultat. 7 mål gjordes i den andra perioden. Samtliga från Färjestads klubbor (och dessutom två av dem i numerärt underläge). Det blev även 7 mål framåt i den tredje perioden. Skotten slutade 101-7 och 10 av Färjestads 16 spelare klev fram som målskyttar under kvällen. (Målvakten Linda Glädt noterades även för en assist.)

Silje var överlag väldigt nöjd med hur de genomförde matchen och lyfter fram två personer.
- Jag tycker att Karolin Malmquist gör en jättefin match. Både hon och Laura Lobis skapar väldigt mycket båda två.

Nu återstår två matcher i grundserien. Brynäs IF 2 på bortaplan på lördag samt Mora IK/Hällefors IK (som inleddes i lördags men fick avbrytas på grund av isproblem).

Färjestad BK