NDHL: Rekordvinst för damlaget

Publicerad: 2023-10-24
NDHL
Damlaget förlängde idag sin imponerande vinstsvit när de mötte Västerås IK. Efter ett gäng storsegrar så fick åskådarna i Löfbergs Arena bevittna den största vinstmarginalen hittills för damerna den här säsongen när hemmalaget tog hem segern med 22-0.

Matchen blev aldrig dramatisk och hade gått upp till 6-0 innan ens fem minuter spelats av matchen. Detta gjorde även att gästande Västerås tvingades ta timeout för att det inte skulle rinna iväg alltför mycket. Men den timeouten stoppade bara Färjestads forcering tillfälligt. Knappt fem minuter senare kom nästa mål.

Innan perioden var slut så stod det hela 11-0 till hemmalaget.
- Vi kom ut väldigt bra, sen är det klart att matchen känns klar redan efter första perioden, så vi får testa lite olika saker framåt och öva på olika saker för att göra mer mål, säger tränare Silje Holös.

I den andra perioden så kom fem mål till från hemmalaget och ytterligare sex mål i den sista perioden. Färjestad gjorde dessutom mål i samtliga två powerplay och även i numerärt underläge(!) under deras enda utvisning i matchen. Skotten slutade 89-2 till Färjestad.

En väl genomförd match där vi bland annat fick se två stycken spelare noteras för sju(!) poäng, Emma Murén (4+3) och Katerina Mrazova (2+5).

Nästa match för damerna är hemma mot Brynäs på lördag (den 28:e Oktober).

Färjestad BK