Vinst i första träningsmatchen

Publicerad: 2023-08-10
Träningsmatch
Färjestad var numret större än Leksand och vann med 3-0 efter en stabil insats i Strömstad.

Första perioden

Det var två spelsugna lag där det var bra fart i spelet från start. Men som vanligt var det också mer vilja än kunnande och en hel del småmisstag.
Efter tre minuter hade FBK´s "Peppe" Lundh ett vasst läge mitt framför mål men Mantas Armalis räddade. I nästa anfall fick Leksands Lucas Elvenes ett liknande läge men Carl Lindbom i FBK-kassen räddade starkt.
FBK två två raka numerära överlägen i mitten av perioden och man hade en hel del avslut där Henrik Björklund var närmast på ett direktskott nära målet.
I sextonde minuten tog sig Joakim Nygård fri men hans klubba tryckte ner och avslutet misslyckat. Minuten senare hade Victor Ejdsell i utsidan av vänstersolpen på ett närskott.
LIF fick powerplay sista minuten men utan resultat.

Andra perioden

Lucas Forsell var nära ett ledningsmål i andra minuten men pucken tog i högerstolpen.
Det var långa spelsekvenser utan avblåsningar och spelet böljade åt båda håll utan vassare målchanser. Men efter halva perioden bröts målnollan då nye Jeremy Groleau stötte fram på högersidan från offensiv blålinje. FBK-backen åkte långt ner i anfallszonen och skickade in pucken mot mål där Henrik Björklund styrde in 1-0-pucken.
Dryga minuten senare kom också 2-0 efter en snabb kontring. Michael Lindqvist frispelade Joakim Nygård som satte pucken mellan arm och kropp på LIF-målvakten.
FBK tryckte på efter 2-0-målet och dalalaget hade fullt upp med att försvara sig, även om man lyfte upp spelet i periodslutet.

Tredje perioden

Leksand drog på sig en utvisning redan i första bytet och nu blev det tredje gången gillt i PP. Victor Ejdsell pricksköt in 3-0 vid vänsterstolpen bakom en skymd Armalis.
Nytt PP för FBK i sjunde minuten men utan resultat.
Michal Lindqvist hade några minuter senare två jättelägen i samma byte men fick inte in pucken bakom Armalis.
På slutet hade Leksand powerplay och plockade målvakten för spel med 6 mot 4 men det gav inget resultat. FBK vann med 3-0 efter ett gediget dagsverke.

Det går inte att dra några skarpare slutsatser efter första träningsmatchen men vi fick se lite lovande sekvenser både i spel fem mot fem och powerplay. Målvakten Carl Lindbom höll nollan och försvarsspelet såg genomgående ganska stabilt ut.

webredaktör Hans-Göran Bäckström