FBK upp på vinnarspåret igen

Publicerad: 2023-12-09
Match
Färjestad BK -MoDo Hockey 5-1 (2-1, 1-0, 2-0). Efter en stabilt genomförd match kunde FBK plocka en säker trepoängare. Max Lagacé var mycket bra i målet och framåt var det fem olika målskyttar.

Första perioden

Hemmalaget fick en kanonstart på matchen då David Tomasek gjorde 1-0 efter 1:31. Joakin Nygård spelade fram pucken till Tomasek som fick fritt fram, han lurade Lassi Lehtinen i MoDo-målet och lyfte upp pucken i nät med en backhand.
Matchen böljade snabbt mellan anfallszonerna och lagen bytte målchanser med varanndra, I trettonde minuten hade Joel Kellman en puck i vänsterstolpens insida, nära 2-0.
Istället kom MoDo i flera fina anfall och efter 14:41 kom kvitteringen genom Sampo Ranta.

FBK svarade dryga minuten sneare när Victor Ejdsell fick sikta mitt i skottsektorn. Pucken satt perfekt uppe i vänsterkrysset. 2-1 efter 15:49!

MoDo fick periodens  enda numerära överläge i periodslutet men det spelade FBK bort på ett bra sätt.

Andra perioden

Gästerna visade i slutet på första perioden att man ville spela mer fysisk hockey och speciellt backarna smällde på rejält i egen zom. Det gjorde att perioden präglades av kamp i tacklingarna och närkamperna.

Färjestad ökade på sin ledning efter en fin spelvändning. Nygård bröt i mittzonen, spelade till Tomasek som helt briljant spelade över till högersidan med en backhand. Där kunde Axel Bergqvist skjuta direkt, Lassi Lehtinen var chanslös i sidled. 3-1 efter 6:22!

Målet gav lite mer arbetsro för hemmalaget även om kampen i alla dueller fortsatte. MoDo hade en del lägen men Lagacé gjorde flera riktigt fina räddningar. Även FBK hade fina möjligheter, Ejdsell och Kellman kom 2 mot 1, men även Lehtinen spåelade bra.

Tredje perioden

Hemmalaget ökade på till 4-1 efter 2:41. Ejdsell spelade fram till "Peppe" Lundh drog in mot mitten och hans backhand gick i mål via målvaktens benskydd.

MoDo fick sitt tredje PP i matchen men hemmalaget stod emot bra.
I spel 5 mot 5 dröjde det inte länge förrän 5-1 kom. Tomasek spelade över perfekt till vänster där Liam Öhgren kom i full fart. Öhgren snärtade in pucken vid den vänstra stolpen,vilket skott den killen har!

Matchen var avgjord och sista tio minuterna blev mer av en färd mot slutsignalen.

Sett till spel och chanser var väl 5-1 siffror i överkant men en skön trepoängare efter förlusten borta mot Växjö i torsdags.

webredaktör Hans-Göran Bäckström