NDHL: Stark hemmapremiär

Publicerad: 2024-10-02
NDHL
Örebro HK stod för motståndet när Färjestad BK startatrde upp NDHL-säsongen på hemmaplan. 9-1 vinsten i premiären på bortaplan i Mora följdes upp med 7-1 idag.
– En bra vinst där vi gör många bra saker, sade tränaren Johan Fransson efter matchen.

En hemmapremiär är en hemmapremiär. Lite extra anspänningar finns där, liksom en förväntan på ett bra resultat. Av några nervösa anspänningar hos hemmalaget fanns dock inte att se. Färjestad trampade gasen i botten direkt från start och hade 2-0 på tavlan innan sju minuter var spelade.
– Jag tyckte att det såg riktigt bra ut fram till 2-0. Sen började vi kladda lite för mycket med pucken och tempot sjönk, menar Johan Fransson.

Han fick dock se sitt lag trycka dit en tredje puck innan periodvilan.
Julie Gough var den som avslutade målskyttet i den första, och det var hon som öppnade det i den andra perioden. Örebro fick in en reducering till 4-1 i mitten av perioden, men det var aldrig någon fara på taket då hemmalaget var alldeles för starka.

Julie Gough fullbordade sitt hattrick då hon fastställde slutresultatet till 7-1 i slutet av den tredje perioden. Innan det hade Nellie Norén satt sitt första a-lagsmål, och det på ett mycket vackert sätt.

– På det hela taget en bra match av oss. Vi vinner och det är ju gott så, menade Fransson som dock ser många saker att fortsätta utveckla.
– Vi blir lite kladdiga med pucken och det går för sakta i uppspelen. Ingen åker snabbare än pucken och vi måste låta den göra jobbet åt oss i större utsträckning. Men vi är tidigt på säsongen och vi kommer att bli bättre, konstaterar Fransson.

FULLSTÄNDIG MATCHFAKTA