Lagkapten Julia Pettersson fortsätter

Publicerad: 2024-05-03
NDHL
Sen att skriva på. En hel del tankar och funderingar att ta hänsyn till, men nu är det klart. Lagkapten Julia Pettersson fortsätter en säsong till.
– Det är fortfarande så roligt och jag kan inte ge mig nu, säger hon.

Damlagets ”grand old lady” hänger i ytterligare en säsong. Allt sedan damhockeyn blev en del av Färjestad BK har hon funnits där i vått och torrt. Ännu en kvalmiss senare så fanns det tankar på annat, men hon har landat in att det är ishockey hon ska spela.
– Målet har ju alltid varit att vara med och spela upp Färjestad i SDHL. Det hade varit så fantastiskt kul. Laget tar steg för varje år som går och vi kommer närmare, och laget vi kommer att ha i år känns som något som kan ta oss en nivå till, säger Pettersson som nu också får en ny tränare.
Det har ju fungerat superbra med Silje. Men ibland så kommer man väl till en punkt där det kan vara bra att få in lite nytt, och det tror jag kan bli riktigt bra. Har bara hört en massa positiva saker om Johan Fransson, så det ska bli spännande att se vad han kan bidra med.

Är det en faktor till att du valt att fortsätta?
– Lite så är det väl. Det ska som sagt bli jätteroligt att få börja den här resan, med lite nya influenser och synvinklar på saker, säger hon.

Vad kan du själv bidra med till den nya resan framöver?
– Jag kommer hit varje dag och vill ge hundra procent. Sen så…lite har man väl med sig när man har varit med så här länge. Jag är ju veteran nu, ler hon.

240422-julia-pettersson-02 Stefan Eriksson, Färjestad BK

Spelarna som kom in i fjol och som blir kvar. Vad har de gett den här gruppen som du känner inte fanns förut?
– Det känns som att vi har byggt en väldigt bra grund, med bra spelare. Det kommer in många spelare med mycket rutin som har varit uppe i SDHL och vet vad det krävs på den nivån. Sen tycker jag att Emma har gjort ett fantastiskt jobb med att hitta, inte bara bra spelare på isen, utan också bra personer vid sidan av. Det tror jag är jätteviktigt för att kunna bygga det här när alla vill framåt och alla vill mot samma mål. Kanske kan vi addera lite mer spets som kan fylla ut de här luckorna som vi hade förra året, och som gjorde att vi inte riktigt tog oss hela vägen. Som jag har sagt så många gånger förut, det är dags nu, avslutar Pettersson.

Och laget som sportchef Emma Murén satt ihop hittills har saknat en viktig spelarsignatur - sin egen. Men idag blev det klart att även spelaren Emma Murén är klar då hon skrivit på ett kontrakt som sträcker sig över två år.
– Det har aldrig varit en grej egentligen. Det har bara inte blivit av, men nu sitter signaturen på papper också. Känns jättekul, säger Emma som kommer att fortsätta med tjänsten som spelande sportchef.

Sportdirektör Rickard Wallin, som är sportchefen Emma Muréns chef, är nöjd med lösningen.
– Vi tycker att Emma gjort ett jättebra jobb under sin första säsong som ansvarig för laget. Hon är en omtyckt och kompetent medarbetare, och med de två åren får vi också lite kontinuitet i damsatsningen vilket vi tycker är både kul och viktigt. Känns bra att ha Emma kvar i den här rollen, säger Wallin.