NDHL: Storseger mot Leksands IF

Publicerad: 2023-10-07
NDHL
Färjestad BK ställdes mot Leksands IF i en målrik match i NDHL DamEttan Västra den 7 oktober 2023. Matchen ägde rum i Clas Ohlson Foundation Arena.

Färjestad BK kopplade greppet om matchen direkt genom Katerina Mrazova som satte det första målet i matchen, med assistans från Julia Blitz och Julia Pettersen, endast 42 sekunder in i matchen.

Efter det tidiga målet fortsatte Färjestad BK att dominera. Julia Blitz visade upp sin skicklighet och satte in ytterligare två mål i den första perioden, medan Esteri Kalliomäki och Elin Benn också bidrog med varsitt mål. Perioden avslutades med en utvisning för Tuva Jansson från Leksands IF. Färjestad punkterdade matchen i första perioden som avslutades 0-8.

I andra perioden fortsatte FBK att dominera och såg Julia Blitz sätta in sitt tredje mål i matchen, och Laura Lobis och Esteri Kalliomäki gjorde också mål för Färjestad BK. Leksands IF hade svårt att få till något svar på Färjestads dominans och drog på sig en utvisning för holding genom Ellen Nyström.

Sista perioden började med flera mål från Färjestad BK. Julia Blitz fortsatte att vara målskytt och Julia Pettersen, Gabriella Johansson, Laura Lobis och Kajsa Bråten bidrog också till målskörden. Leksands IF fick två spelare utvisade, Elvira Malmquist för interference och Elvira Boston för roughing.

Matchen slutade med en övertygande seger för Färjestad BK med 19-0 i mål. Färjestad BK hade ett överlägset skottövertag, med 72 skott mot Leksands IF:s 2 skott.

Slutresultat:

Leksands IF 0

Färjestad BK 19

Sammanfattningsvis var det en enastående prestation från Färjestad BK, som dominerade matchen från början till slut och säkrade en övertygande seger. Tränare Silje Holös kommenterar matchen:

- Vi styr spelet i matchen och är mest i offensiva sonen. Jag är väldigt nöjd med hur vi genomför matchen och försöker spela på det sättet vi vill även när vi leder stort. Det är väldigt glädjande att vi har flera femmor som producerar och flera olika målskyttar.

SE FULLSTÄNDIG MATCHFAKTA

Olov Wasell