Klas Hallberg gästade välbesökt partnerlunch

Publicerad: 2023-12-13
Nätverk
Klas Hallberg har fått en mängd priser. Han har utsetts till Årets Talare flera gånger och fick 2018 Stora Talarpriset och kan därmed titulera sig som Sveriges bästa talare. I fredags gästade han en välbesökt lunch tillsammans med Färjestad BK:s partnernätverk Guldklubben.

Det gäller att åka med när Hallberg pratar. Ena stunden grämer han sig över en FBK-förlust i Växjö innan han i berättelsen befinner sig på ett tåg utanför Laxå. Från Laxå är det också ganska långt till Piteå, men inte för Klas Hallberg. Han växlar mellan olika anekdoter ur livet i ett rasande tempo, och med mycket humor inblandat. Allt för att vi ska få en innebörd i föreläsningen som går ut på att åhörarna ska se sin tillvaro ur sina kunders skor.

Hur var det att snacka för det här gänget?
– Det var oväntat roligt. De var inte alls tôlige, säger Hallberg från Herrhagen med ett stort leende när han blickar ut över lokalen på Scandic Winn. Som sagt så gäller det att vara med på noterna när man tas med på en verbal åktur med Hallberg som chaufför.
– Jag tycker folk var med, uppmärksamma. Med på noterna både på humorn och allvaret tycker jag. Det är ju inte helt linjärt, men jag tycker det här var en bra respons, det är min upplevelse.

Hur hårt följer du Färjestad BK?
– Jag är en stor Färjestadssupporter, och vid tv-soffan där hemma så har vi en Färjestadtröja och en målvaktsspade jag fick av Erik Granqvist en gång. Monstrets klubba. Och så har vi en Tollefsentröja ett SM-guldlöp från 2022. Så att det är ju ändå närvarande där hemma och det har ju också varit viktigt för mig eftersom jag bor i Stockholm, att jag inte kunde lämna något åt slumpen när det gällde barnen. Så att det har ju varit manipulation från först till början där.

Det är ju ett föräldraansvar du tar.
– Ja, det är det. Så att det var ju en sån här, du vet, napp och en sån här body hette det ju när de var bebisar. Så varenda bild de har sett på sig själva har ju varit med Färjestad och Färjestadgrejer. Jag lämnar inget åt slumpen där nej, ler han.

Känner man sig lite som en ambassadör för Färjestad när man bor som du gör, i Stockholm eller på andra håll?
– För mig blev det så att jag blev en mer utåtriktad Färjestadsupporter när jag flyttade till Stockholm. Så är det definitivt. Alltså det blir ännu mer. Man söker ju också konflikten på ett annat sätt. Jag har träffat en granne som är djurgårdare som inte…han vill mest prata fotboll, så nu mår jag ju väldigt bra. Det är kul med Färjestad och det blir bara roligare, säger han med ett leende.

Många som lämnat Karlstad har berättat att den känslan växer, som om det blir en påminnelse om hembygden på ett vis.
– Ja, det blir det ju också. Det är ju hela Värmland och Karlstad och Färjestad, alltså ja det är klart det. Som jag sa, jag brukar väldigt ofta, i alla fall 70 procent av alla föreläsningar jag gör runt om i landet, så säger jag att jag är från Karlstad och jag vet inte vad ni tänker på men ni tänker väl på att sola skiner och det är gött kaffe och Sveriges bästa hockeylag säger jag och så blir det så. Och det blir ju en connection varje gång det, till hembygden, avslutar Hallberg innan det för honom blivit dags att åter sätta sig på hans absoluta favorittransportmedel - tåget.

Niclas Eriksson från Färjestads marknadsavdelning var nöjd även han.
– En fantastisk uppslutning, säger han samtidigt som han tittar ut över lokalen och de 120 gästerna som kom på lunchen.
– Vi fick oss alla ett gott skratt blandat med nyttiga insikter från Klas föreläsning, Lunchen var god och responsen bra från våra gäster. Det här var också en annan typ av aktivitet, och något vi jobbar för att göra mer av för våra guldpartners. Vill också passa på att skicka ett stort tack till Klas för att han tog sig tid för oss och samtidigt önska honom lycka till på hans framtida tågfärder, avslutar Eriksson samtidigt som han förärade Hallberg med en tröja på födelsedagen.

Stefan Eriksson