Färjestad föll i förlängningen

Publicerad: 2023-11-04
Match
Frölunda HC - Förjestad BK 2-1 (0-0, 1-1, 0-0, 1-0). I en intensiv och kampfylld match tog Frölunda tog ledningen men Oscar Lawner kvitterade. I förlängningen avgjorde hemmalaget och FBK fick nöja sig med en poäng.

Första perioden

Frölunda var lite hetare i inledningen utan att skapa några vassa målchanser. Carl Dahlström hade första FBK-läget i femte minuten men Lasse Johansson i hemmakassen räddade. FBK-målisen Carl Lindbom ville inte vara sämre, han räddning i sidled på Linus Nässéns närskott var grym!

FBK fick första chansen i numerärt överläge och de sista 40 sekunderna var bra men avsluten gick utanför målramen. Hemmalaget fick nästa powerplay men det spelade de grönvita bort på ett bra sätt.

Två duktiga målvakter såg till att det var mållöst i paus efter en mycket intensiv period både på isen och läktarna.

Andra perioden

Frölunda inledde bäst och Niclas Lasu såg med en soloåkning till att sätta 1-0 efter 3:49.
FBK jämnade ut spelet och lagen bytte anfall och målchanser med varandra. I åttonde minuten kom utvisningarna där FBK först spelade av ett boxplay innan man fick ett eget, resultatlöst, powerplay.
I sextonde minuten fick FBK ett jätteläge att kvittera när man fick spela 5 mot 3 i 1:16 men man fick inte till sitt powerplay alls.

Kvitteringen skulle dock komma i slutminuten när Victor Ejdsell spelade snett framåt/inåt till Oscar Lawner i full fart på vänsterkanten. Lawner kom fri och petade in pucken förbi målvakten med ett lågt skott. Det var Lawners första mål för säsongen och det var riktigt efterlängtat!

Tredje perioden

Det var fortsatt intensivt, jämnt, tufft och väldigt få målchanser. Båda lagen var duktiga på att hålla motståndarna på utsidan.

FBK tog över lite spelmässigt, skotten efter halva perioden var 1-6 men det var ytterst ovisst var matchen skulle ta vägen på slutet.
Båda lagen försökte men tog sig inte in i de farliga ytorna för avslut.

Förlängning

FBK´s Joel Nyström hade första avslutet men Frölundamålvakten räddade med skridskospetsen. Sen var det Frölunda som hade mest puck och man avgjorde efter 2:50. Filip Hasa skickade in pucken mot mål och den styrdes via Lasu´s skridsko in bakom en chanslös FBK-målvakt.

Precis som senast i Karlstad fick FBK nöja sig med en poäng.
Trots förlusten går FBK in i landslagsuppehållet som klara serieledare.

webredaktör Hans-Göran Bäckström