Färjestad vann efter straffar

Publicerad: 2024-02-22
Match
Växjö LH - Färjestad BK 3-4 (1-1, 1-0, 1-2, 0-0, 0-1). I en match där lagen växlade om att ha ledningen fick matchen avgöras på straffar. Där blev David Tomasek hjälte för FBK.

Första perioden

Växjö drog på sig en tidig utvisning och Färjestad fick spela 5 mot 4. Hemmalaget hade en puck i mål på en kontring men det dömdes bort då Växjöspelaren tryckt bort Carl Lindbom från FBK-kassen.
FBK har varit oerhört vassa i PP på slutet och det visade sig även ikväll. Michael Lindqvist spelade till Marcus Nilsson bakom mållinjen. "Lilliz" Nilsson spelade fram till Liam Öhgren som sköt direkt. 0-1 efter 2:21!

Bortalaget spelade riktigt bra första 15-16 minuterna och hade flera fina lägen att öka på sin ledning, Victor Ejdsell och August Tornberg hade bästa chanserna.

I slutminuten hade Växjö ett tungt anfall, Carl Lindbom räddade första skottet från Martin Lundberg men Emil Sylvegårds retur var han chanslös på, 1-1 efter 19:16.

Andra perioden

Växjö fick sitt första numerära överläge efter ett par minuter och visade att även de är bra i spel 5 mot 4. Gabriel Karlsson fick ladda i mitten och pucken satt stenhårt i nät bakom en skymd FBK-målvakt. 2-1 efter 3:20.

Växjö dominerade spelmässigt efter ledningsmålet och FBK hade fullt upp i egna försvarszonen. Det blev riktigt grinigt, framför allt efter Emil Larmis blockeringar vid Växjömålet där hemmaspelarna var extra aggressiva. Utvisningarna haglade, 4 st för Växjö och 3 st för FBK.
Toppmatch? Jo, tack, det här handlade om att sätta sig i respekt inför kommande slutspele!

FBK lyfte upp spelet sista minuterna men lyckades inte överlista Larmi.

Tredje perioden

FBK gick på kvitteringsjakt men hade svårt att skapa heta lägen mot ett kompakt och disciplinerat hemmalag.
I sjunde minuten kom chansen då Joakim Nygård åkte sig fri men Larmi räddade igen.

Efter tolv minuter gav FBK´s hårda arbete resultat. Joakim Nygård vann pucken längs kortsargen och spelade in i mitten. Där kom Lucas Forsell och sköt direkt, pucken satt hårt uppe i vänsterkrysset, det var kvitterat till 2-2 efter 12:05!

Två minuter senare var FBK åter hetast vid Växjömålet. Per Åslund sköt ett närskott som Larmi räddade, Nygård fick tag i pucken och lyckades få in pucken från nära håll på andra försöket.
FBK hade vänt till 3-2-ledning efter 14:36!

FBK åkte på en tufft dömd utvisning med 4:53 kvar och det dröjde bara en halvminut innan Dylan Mclaughlin skicka in pucken i bortre krysset bakom en skymd Lindbom till 3-3.

FBK hade ett par riktigt bra chanser på slutet men varken Tornberg eller Lindqvist fick in pucken. 3-3 vid full tid, skotten i tredje var 7-15.

Förlängning

Spel tre mot tre och stora ytor att spela på. Det var chansrikt åt båda håll, Kalle Kossila fick ett friläge som Lindbom räddade innan Kossila skickade returen i stolpen!
Lindqvist och Ejdsell hade bästa lägena för FBK.

Straffar

Båda lagen missade sina straffar i första omgången. David Tomasek satte sin straff mellan benen på Larmi vilket visade sig bli den endra straffen som gick in. FBK vinner matchen med 4-3, tar två poäng och behåller serieledningen!

webredaktör Hans-Göran Bäckström