Fredagsbrevet!

Publicerad: 2023-12-01
Fredagsbrevet
Stefan ger oss sin syn på det som händer i och runt vår förening. Det är som vanligt mycket som pågår, läs vad han har att säga.

Bästa grönvita vänner,

Ännu en vecka har flugit förbi och vi närmar oss en ny helg.
Flugit och flugit förresten, våra herrar hade minst sagt vissa strapatser under veckan. Tisdagens match i Skellefteå blev ju ur många aspekter en spännande historia, och det startade redan i måndags då prognoserna såg allt annat än lovande ut.

Laget tog därför avresan från Karlstad med god marginal – det var åtminstone tanken. Men vädret i norr gjorde att man blev försenade från Karlstad då landningsmöjligheterna visade sig vara allt annat är tillfredsställande. Men iväg kom de, men istället för Skellefteå blev det landning i Luleå…men allt det där har ni säkert redan läst. En skicklig yrkesman vid spakarna gjorde dock att själva färden och landningen gick smärtfritt.

Att gänget hade haft en ”halvbra” uppladdning för matchen fanns nog där för alla att se. Men när vår väldige hagfôrsing, Victor Ejdsell, satte vårt första mål i slutet av öppningsperioden så började det kännas bra igen. Att vi sen kvitterar och får se debutanten Jack Berglund ge oss ledningen, ja då lät det hemma i huset kan jag lova!

Vilken saga ändå.
Äldre Berglund (Christian) vann guld 2011 med lagkamrater som Lundh, Nygren och Åslund. I tisdags spelade sonen med samma killar. Kan bara anta stoltheten man som förälder känner i en sådan stund. Vi är i alla fall stolta över att vi har en kille som till åldern spelar i U18 kan gå in och ta för sig på det sättet. En spännande fortsättning där!

Och om det var ett jubileum i Jacks ände med första målet, så var det också ett jubileum i en annan ände av skalan. När Patrik ”Peppe” Lundh elegant dribblade sig igenom och satte sjuan i tom bur så var det hans 100:e mål i SHL. Stort grattis där också!
 Att vi sen kunde gå ifrån och ta hem matchen är ju ett kvitto på många bra saker. Ett litet bakslag igår dock när ett formstarkt Timrå besökte oss och tog med sig alla poäng. Chans till revansch redan i morgon då HV71 kommer på besök inför riktigt välfylld salong.

Skellefteå ja.
Det är och blir en återkommande kombattant i några veckor nu. Det blir att sätta sig på ännu en transport till Skellefteå kommande tisdag för den första kvartsfinalmatchen i CHL. Returen spelas här hemma på tisdag veckan efter. Vi har nu nått längre i europaspelet än vi någonsin tidigare gjort, och det ska vi vara både glada och stolta över. Men det finns ju ingen anledning att känna sig nöjd. Har vi kommit ända hit så kan vi väl sikta på att ta oss först i mål också. Önskar mig en välfylld Löfbergs Arena vår hemmakvart som om inte annat en hjälp för laget att nå nästa och näst sista nivå i årets upplaga av turneringen. Det får bli veckans ”Framåt och uppåt – Tillsammans”!

Vårt J20 åker idag till Oskarshamn för de två sista matcherna i Nationell Södra. En haltande tabell gör att det fortfarande inte är klart med en plats bland de fem första, så dubbelmötet med IKO i Småland blir två viktiga avslutningsmatcher. Den första spelas ikväll 19:00.

Damerna går även de in i slutskedet i sin första serie. Tre matcher återstår varav två på hemmaplan. I morgon spelar laget mot Mora IK – en match som spelas i Norvalla, Vålberg. På måndag kväll har du möjlighet att komma och stötta laget i Löfbergs Arena då Leksand 2 står för motståndet. Avslutningen sker kommande helg borta mot Brynäs 2.

Som avslutning vill jag passa på att hylla några som verkligen är värda att hylla.
Först: Malte Pihlström, vår ungdomsspelare som slog larm där han kände röklukt när han som siste man var kvar i gymlokalen på travet. Hans snabba och rådiga ingripande räddade med all säkerhet byggnaden.

Sen: Vår publik. Trots december och en annalkande jul så kom snudd på 6 000 igår, och vi går mot fullt hus i morgon. Ett jättetack å allas vägnar för stödet ni ger!

Sist: Vid hemgång igår sneglade jag mot isytan. Där hade det börjats läggas golv för en välfylld konsert med Lars Winnerbäck ikväll. Stor eloge till vår arenapersonal som gör det möjligt för oss att ställa om arenan för tre välbesökta evenemang tre dagar i rad.

Med de orden så vill jag passa på att önska alla en trevlig helg med förhoppning om fint väder och grönvita framgångar!

VD Stefan Larsson