Vi laddar upp för en het hockeylördag

Publicerad: 2023-10-20
Inför match
Färjestad mot Frölunda. En match som, oavsett lagens form eller tabellplacering, brukar vara heta, täta matcher med två taggade lag samt en härlig inramning av en lika laddad publik. I morgon är det dags för säsongens första SHL-möte - med Löfbergs Arena som spelplats.

Efter sin ankomst till både Luleå och hemma i Karlstad efter matchen valde Färjestad att idag köra ett frivilligt ispass. De som inte gick på is har varit i gymmet eller gjort annat för att hålla kroppar och knoppar fräscha inför vad som väntar i morgon.
– De flesta motståndare i SHL har ju inte spelat tisdag, torsdag, lördag, så det är inte så att alla är I den rytmen. Vi försöker liksom hitta lite energi i det här när vi spelar lite extra.Det är väl det som är anledningen, så att vi nu gör det bästa vi kan för att se till att gå all-in imorgon på något sätt. Det tror jag att alla uppskattar som håller på att Färjestad om vi gör, säger Tomas Mitell med ett leende.

Att det skulle behövas någon extra tändvätska inför morgondagens match är inte troligt.
– Nej, men det är väl klart att det är ju Frölunda på besök och lördag och att vi vill ju såklart göra en bra match och visa alla att vi är bra här hemma. Sen får man bara tre poäng i tabellen vid vinst så vi ska inte överdramatisera det på något sätt. Men det är klart att det är en kul match på en lördag och förmodligen fullsatt och då är det alltid kul, säger Mitell som ändå känner att det är det egna som ska ha fokuset.

– Jag tycker vi i laget koncentrerar oss på oss och på vår egen hemmapublik här och försöker att samdra så att det blir bra action på isen och bra action på läktaren. Då brukar vi vara som bäst här hemma, säger Mitell som med sitt lag kliver in i matchen som serieetta.

Lite kuriosa inför matchen:

Tabellen (11 matcher)
1 Färjestad 25p
7 Frölunda 17p

Hemma
1 Frölunda 16p (6)
2 Färjestad 15p (6)

Borta
1 Färjestad 10p (5)
12 Frölunda 1p (6)

Topp-3, poängligan Färjestad
1 Marcus Nilsson 11 (2+9)
2 David Tomasek 9 (6+3)
3 Michael Lindqvist 8 (4+4)

Topp-3, Poängligan Frölunda
1 Max Friberg 9 (6+3)
2 Malte Strömwall 9 (3+6)
3 Jere Innala 8 (6+2)

Plusminus-toppen Färjestad
1 Carl Dahlström +11
2 Marcus Westfält +7
3 Joel Nyström +7

Plusminus-toppen Frölunda
1 Pontus Johansson +3
2 Henrik Tömmernes +2
3 Isac Heens +2

Powerplay
1 Frölunda 34,29%
2 Färjestad 31,25%

Boxplay
1 Färjestad 89,66%
5 Frölunda 77,14%

Räddningsprocent
Carl Lindbom FBK 95,00
Max Lagacé FBK 93,01
Frederik Dichow FHC 89,57
Lars Johansson FHC 89,25

Du som har biljett till morgondagens match - Sjung för Färjestad!

Stefan Eriksson