Europakollen: Tappara

Publicerad: 2024-09-13
Europakollen
Lördagens match i CHL är på papperet den tuffaste utmaningen hittills. Finska Tappara på bortais, och det är ett Tappara som kommer till matchen med en färsk seger (6-1) mot franska Rouen.

Tappara är en av de mer välkända klubbarna, och är lika gammal som vår egen.  Föreningen gick ursprungligen under namnet Tammerfors Bollklubb och grundades, precis som Färjestad Bollklubb, 1932. Som TBK vann laget åtta medaljer, 3 guld (1953-1955) och fem brons (1946-1948, 1950-1951) innan man 1955 bytte namn till det mer finskklingande Tappara har blivit mästare i Finland vid 20 tillfällen där man också är regerande mästare. 2023 blev Tappara också CHL-mästare genom att slå Luleå på bortaplan i finalen.

STADEN
Tampere, som på svenska heter Tammerfors, är Finlands tredje största stad efter Helsingfors och Esbo. Staden är belägen mellan två inlandssjöar: Näsijärvi och Pyhäjärvi. Vattnet från Näsijärvi rinner till Pyhäjärvi genom Tammerfors ström. Runtomkring forsen finns röda tegelbyggnader, som fungerade som fabriker under industrins blomstringstid i Tammerfors. Staden är historiskt Finlands första och största industristad och därmed kallas den också "Finlands Manchester”.

ARENAN
Tapparas nuvarande hemmaplan är Nokia Arena. Arenan är också hemmahall för Ilves. Tidigare hemmaplan Hakametsähallen är Finlands första och byggdes för världsmästerskapet i ishockey 1965. Det är också i den arenan lördagens match ska spelas.

LAGET
Laget består till 87 procent av inhemska spelare. I laget finns också spelare från USA, Norge och Frankrike.

SVERIGEBEKANTA
Nick Halloran spelade senast i Sverige säsongen 2022/23 där han startade i Timrå men avslutade i Modo. Han har även spelat i Örebro. Daniel Brickley spelade i Modo samtidigt som Halloran och var kvar där även under förra säsongen innan han tog klivet över Östersjön. Man har ju även förre förbundskaptenen Rickard Grönborg som tränare.

FBK-KOPPLINGEN Säsongen 2019/20 spelade Aleksi Mustonen 13 matcher för Färjestad BK. Han kom från Pelicans under säsongen och hann på sina matcher med att göra ett mål och sex assist.

CHL HITTILLS
Tappara har liksom Färjestad spelat tre matcher i turneringen. Man startade med en tjeckisk matchdubbel med start i Prag mot Sparta. Där blev det seger efter straffar, men i Pardubice blev det svårare - förlust med 5-1. I går vann man hemma mot franska Rouen Dragons med 6-1.