Ett gäng glädjespridare på besök

Publicerad: 2024-10-11
Hållbarhet
Det har blivit en älskad tradition, Grunden Bois årliga besök i Karlstad. För fjärde året i rad gästades Löfbergs Arena av Grunden Bois. Besöket arrangeras av SEB inom ramen för det centrala partnerskap som finns med SHL – ett partnerskap som syftar till att lyfta hållbarhet och inkludering.

Grunden Bois startade sin verksamhet 2003 i Göteborg och har ett starkt fokus på laganda och gemenskap. Föreningen arbetar för att skapa en trygg och inspirerande miljö där alla kan delta och utvecklas, oavsett förutsättningar. Eldsjälen Thor Guttormsen har varit med sedan starten och är tydlig med varför han känner sådan passion för föreningen.
– Det handlar om hur mycket det betyder för våra spelare att vara med. Hur de växer som människor och får ta del av föreningslivet precis som alla andra. Vi ser oss som en vanlig idrottsklubb. Skillnaden mot andra klubbar är att vi anpassar verksamheten efter våra idrottare och inte tvärtom.

241010-grunden-1D8A7925 Stefan Eriksson, Färjestad BK

Han uttrycker specifikt vikten av att få besöka Karlstad och Färjestad BK.
– Det här ser de fram emot och det betyder enormt mycket. Värmen och mottagandet vi får här. Det märks att det är på ett ärligt och riktigt sätt. Ta bara Simon som fick skriva autografer idag.

Håkan Eliasson, SEB, är den som ligger bakom besöket och som tog initiativet för fyra år sedan.
– Jag vill göra något för människor där vi kan göra skillnad och där det betyder något. Grunden Bois gör verkligen skillnad och det ger någonting åt båda håll. Det räcker med att jag ser ögonen på spelarna när vi pratar om det. Eller tonläget när vi pratar om vad som ska ske under besöket. Det går rakt in i märgen.

241010-grunden-1D8A7782 Stefan Eriksson, Färjestad BK

Traditionsenligt spelades en match med glädje i fokus mellan lag grön och lag vit. På isen fick Grunden Bois sällskap av Adela Juzkova, Gabriella Johansson, Grace Parker, Jule Flötgen och Ole-Kristian Tollefsen. Men den stora favoriten är materialaren Arto Mäntymäki som har fått en speciell plats i Grunden Bois hjärtan.
– Grunden Bois betyder väldigt mycket för mig. De har blivit vänner för livet. Det värmer i hjärtat att se hur alla får vara med och vad det innebär för spelarna. Att få se deras livsglädje och gemenskap är något extra.

241010-grunden-1D8A7905 Stefan Eriksson, Färjestad BK

Inför besöket hade Arto planerat några överraskningar för vännerna från Göteborg.
– Vi började med att äta lunch tillsammans med laget innan det var dags för den årliga matchen. Därefter väntade en tur med FBK-bussen och i samband med kvällens match hade jag ordnat varsin t-shirt till Grunden Bois som minne.

En kväll som avslutades med stor hockeydramatik mellan två lag som båda kommit att bli Grunden Bois favoritlag.

241010-grunden-1D8A8020 Stefan Eriksson, Färjestad BK

Hållbarhetsansvarig Erik Grönberg