Jack Berglund gjorde mål i sin FBK-debut

Publicerad: 2023-11-28
Eftersnack
Vilken debut för Jack Berglund som gjorde mål mot Skellefteå.
- Det är helt obeskrivligt, skitkul, säger 17-åringen.

Det saknades ett knippe spelare när Färjestad åkte upp till Skellefteå för match. Det gjorde att 17-årige Jack Berglund fick chansen i formationen med Marcus Westfält och rutinerade Per Åslund.
 När fick du reda på att du skulle spela mot Skellefteå?
- Det var träning med dem (A-laget) igår, sen fick jag ett mess efteråt att jag skulle med. Sen blev det lite manfall så jag fick lite mer istid än det var tänkt, kanske, men det var bara kul.

Vad hade du för tankar före din debutmatch i SHL?
- Allt möjligt gick genom huvudet men efter första bytet var man inne i det, det var bara ut och köra och ta vara på varje sekund, säger Jack till Tv4 play.

I sitt första byte höll det på att sluta med ett baklängesmål då en helt fri Andreas Johnson sköt över FBK-målet. FBK hamnade ändå  i ett tidigt 0-2-underläge men sen var det Färjestad som tog över, visade upp en härlig spelglädje och effektivitet. I den andra perioden vände FBK till en 4-2-ledning där Jack Berglund stod för det viktiga 3-2-målet.

Vad säger du om ditt första SHL-mål?
- Det är helt obeskrivligt, skitkul, får ett riktigt bra pass av "Mackan" så det var bara att slänga dit den, säger Jack.
Det var 17-åringen själv som tog in pucken i anfallszonen. Per Åslund tog över och spelade till Marcus "Mackan" Westfält som spelade tillbaka till Jack som tagit sig till andra sidan. FBK-debutanten sköt direkt och Skellefteåmålvakten hann inte över i sidled. Ett riktigt snyggt mål!
 Tog de andra hand om pucken åt dig?
- Jag hoppas det, ler han.

Det är svårt att prata om Jack Berglund utan att prata om pappa Christian som tills lsut tog ett SM-guld 2001, ihop med bl a Per Åslund. Men han är inte särskilt lik pappa som spelare. Varken till kroppstorleken eller spelstilen, Christian var het och aggressiv medan Jack är mer spelskicklig.
- Kroppen är väl det mesta av morsan, längden är av henne, ler han.
- Men såklart, farsan har hjälpt mig hela vägen, tills nu och han fortsätter att hjälpa mig varje dag. Han är ju min idol och jag får hjälp av honom att komma framåt!
- Prio ett från honom var alltid att jag skulle ha kul, det var inget direkt skithårt i början.

Så här säger kvällens FBK-kapten om unge Berglund.
- Jag är imponerad, första matchen och han visar upp ett spel som visar att han är mogen, säger tvåmålsskytten Victor Ejdsell.
- Han gör rätt saker, vinner små kamper, det är det man vill se av en ung kille, som vågar ta för sig.
- Jäkligt kul att se och ett fint mål!

Lita på att Jack Berglund kommer att få fler chanser med A-laget!

webredaktör Hans-Göran Bäckström