J20: Stabilt när Färjestad vann toppmötet

Publicerad: 2023-10-11
Junior
Sjunde raka matchen utan förlust. Det är ett faktum efter att Färjestad BK slagit serieledaren Örebro HK i J20 Nationell Södra på onsdagskvällen. Sett över hela matchen var det en klart rättvis seger då siffrorna skrevs till 5-2 (2-1, 1-1, 2-0).

Efter en något svajig inledning på säsongen har det den senaste tiden gått spikrakt uppåt för Färjestad i J20-serien. Sjunde raka utan förlust är en svit som säger en del om hur lagt just nu mår. – Ja, vi har en bra känsla för tillfället. Grabbarna har fått lite självförtroende därifrån. De har slitit på bra och haft en fin period och det är det vi rider på. Sen gör de bra grejer hela tiden har bra struktur. Så vi är nöjda med de här sakerna, säger tränaren Niklas Fogström.

Vad är den största skillnaden från den svajiga inledningen?
– Vi spelar lite enklare. Vi är mer rejält från baksidan men back-back och framåt. Så vi får en jäkla fart i spelet och det är det vi har utnyttjat de senaste matcherna. Sen har vi bra struktur. Avvägningar i forchecken och allt det här. Det ger resultat.

Elliot Ståhlberg, Alexander Labraaten och Hugo Hell saknades i dagens laguppställning. Ändå går ni in och gör en så stark match mot serieledaren. Starka papper.
– Ja, vi har ett bra J18-lag så vi får ju ta underifrån. Det är inga problem, och det tillhör att vi har lite skador vilket vi ska klara av. Sen skickar vi ju lite spelare uppåt också. Det är så det ska fungera, menar Fogström.

En seger som den ikväll måste ju ändå göra gott för lagmoralen.
– Ja, så det är det ju, och självförtroendet är i gott skick. Men vi börjar ju dåligt. Första perioden var inte under all kritik, men den var lite halvknackig. Men sen i andra och tredje tycker jag att vi får till det bra. Och ganska rättvis resultat i slutändan, säger han.

Man ser en hel del likheter från a-laget med det hårda jobbet på isen.
– Ja, det är ju en röd tråd vi har i föreningen, och det är det vi jobbar efter. A-lagen går bra, vi går bra, J18 går bra och U16 går bra. Det ska vi vara glada för. Det är inte ofta alla lag går bra samtidigt. Men det gläds vi åt idag, avslutar Fogström som i och med segern fick se sitt lag kliva upp på en tredjeplats i en något haltande tabell.

TABELLEN - MATCHFAKTA

Stefan Eriksson