Eftersnack: Nygren, Kellman och Lindqvist.

Publicerad: 2023-09-08
CHL
En övertygande laginsats gav 4-1seger mot EHC Biel-Bienne.
Nygren: - Vår bästa match den här säsongen!

Kvällens gladaste spelare hette utan tvekan Magnus Nygren då han gjorde sin första match efter den svåra benfrakturen i våras.
- Är först och främst glad över vår bästa match för säsongen, att vi hade en bra start, som vi har fått lite skit för tidigare, säger "Nygga".
- Jag är glad att benet höll och det kändes relativt bra, nu har jag nåt att bygga vidare på.
Hur kändes det rent fysiskt?
- Det kändes helt ok, jag har kunnat åka ganska ganska mycket skridskor, men jag behöver spela matcher, det kan man inte träna på.

Hårdskjutande Nygren fick avlossa sitt slagskott redan i första bytet, ett sus gick genom publiken trots att pucken inte gick i mål.
- Jag var för nervös för att höra publiken men det var skönt att skjuta ett slagskott i Löfbergs igen.

Joel Kellman (bilden ovan) var en annan hemmaspelare som satte avtryck i matchen med sina två mål.
- Vi gör en bra match överlag, bästa hittills över 60 minuter, säger FBK-centern.
- Hela laget kändes påkopplat och vår kedja funkade bra.
Du spelar med Oskar Lawner och Victor Ejdsell, ni kompletterar varandra bra?
- Ja, Oskar är ju en spelare med hög fart och gör alltid det hårda jobbet. Victor är väldigt stark, kan slå sin gubbe och ge oss andra ytor. Det kändes bra idag!
Dina två mål, det första var inte så svårt?
- Nej, hade väl en halvmeter att slå in den, ler han då pucken hamnade bakom målvakten och det var bara att stöta in den i öppen kasse.
Tvåan var en styrning?
- Ja, jag var tvungen att gå runt mål, smög bakom målvakten och fick pucken på skridskon, lite turmål båda två.
Nja, tur och tur, det gäller att placera sig rätt också.

Michael Lindqvist fortsätter att ösa in poäng, ett mål och en assist ikväll och han har den speciella "top-scorer-tröjan" på sig fortsatt. Han har nu gjort 4 poäng (3 mål) på tre matcher i CHL.
Rena rama poängkungen?
- Det är som det ska va, ler "Linkan" med glimten i ögat.
- Jag känner mig jättepigg och fräsch, orkar att jobba hela matchen.
Härlig kedja med dig, Joakim Nygård och David Tomášek, det händer saker?
- Det har kännts bra från början, jag och Nygård har spelat en del ihop tidigare och är lite gubben i lådan, det kan hända lite vad som helst, säger "Linkan".
Han är grymt teknisk och lurig på isen.
- Han är ju tjeck, vet du, ler han.
Ditt 2-1-mål var riktigt snyggt?
- Jättebra, jag tog mig förbi en kille och vi kom två mot en, jag passade över till Tomášek som var helt fri, jag trodde inte att jag skulle få tillbaka den, säger 28-åringen.
- Det var därför det blev tomt mål.

På slutet var det Lindqvist som gav pucken till Nygård som också fick öppet mål till 4-1.
- Han körde ju in i mig tidigare så jag kände att jag var tvungen att ge tillbaks lite, skrattar han.

webredaktör Hans-Göran Bäckström