Meriterande försäsongsvinst

Publicerad: 2024-08-30
NDHL
Färjestad spelade höstens första match på hemmaplan då SDHL-laget Brynäs IF gästade. Det blev en målsnål historia där hemmalaget gjorde matchens enda mål och med det tog hem segern.
– Kul för spelarna att ta helg med en såpass bra insats i bagaget, sade tränaren Johan Fransson efter matchen.

En ny jakt har inletts, och det med lite nytt både på och vid sidan av isen. Några nyförvärv har spetsat truppen och vid sidan har laget fått en ny tränare och en ny röst i båset.
– Det har varit inspirerande, säger nye tränaren Johan Fransson efter fredagskvällens match som han fick se sitt lag vinna.
– Vi har tränat på mpnga saker, men kanske lagt mesta vikten i spelet utan puck. Spelet där du hjälper dina medspelare genom att ta åkningar, finnas tillgänglig med mera. Där tycer jag vi redan har tagit steg, menar Fransson.

Och det är bara att hålla med. Även om Brynäs saknade ett gäng spelare så var det meriterat motstånd på andra sidan. Även hemmalaget saknade ett koppel spelare, däribland Emma Murén som blir borta ytterligare några veckor pga skada. Men redan nu syntes skillnad mot förra året.
– Kul att du säger det, för jag tycker verkligen vi redan nu är på väg att skapa något speciellt med den här gruppen. Det är ett litet annat sätt att tävla i alla moment vi gör, vilket smittar av sig. Det fanns redan en stabil grund att stå på, som nu är kryddad med lite bredare spets. So far so good, konstaterar Fransson.

Matchen då?
Ja, matchens enda mål kom i mitten av den första perioden då Julia Blitz höll sig framme. Det mesta i den första perioden handlade om Färjestad som härjade vilt i Brynäszonen. Allt eftersom matchen blev äldre kom Brynäs mer och mer, men längst bak i Färjestad stod nye målvakten Amanda Rampado säkert.
– Vi har en lyx faktiskt. Vi har två grymma målvakter som kommer att sporra varandra och tävla under säsongen. De är jobbiga mot utespelarna på träning för de släpper inte till speciellt mycket. Det är en sån detalj som kommer att kunna avgöra matcher ju längre säsongen lider, menar Fransson.

Måste ändå kännas bra att ta helg med en såpass bra insats i bagaget?
– Såklart. Spelarna ska vara stolta över insatsen och sätte vi hanterade pressen som kom i slutet. Mille Kunnerup, som kanske är minst på isen, slänger sig hänsynslöst och blockar skott i slutskedet. Det visar lite på var gruppen är på väg. Man gör jobbet för varandra helt enkelt. Vi tar med oss en bra prestation och bygger vidare till veckan, avslutar Fransson.