FBK-kaptenen: - Vi hade en fantastisk målvakt!

Publicerad: 2023-10-05
Eftersnack
Effektivitet och en grym målvakt bidrog starkt till segern mot Timrå.
- Ja, en fantastisk målvakt och vi gör mål när vi behöver göra mål, säger Linus Johansson.

Lagkaptenen Linus Johansson var nöjd efter 5-2-segern borta mot Timrå och man hade en stor respekt för motståndarna inför matchen.
- De har spelare som kan skapa ur typ ingenting, det var nåt vi gick igenom före match och vi hade stor respekt för dem, säger Linus till TV4.

Seger med 5-2 trots att ni förlorar skotten med hela 22-42?
- Ja, en fantastisk målvakt (Max Lagacé) och vi gör mål när vi behöver göra mål, det är väl det vi får ta med oss, säger FBK-kaptenen.
- Sen är det såklart att vi har marginaler med oss men jag tror ändå att det är den breda massan i laget som gör att vi kan vinna såna här matcher, många försöker köra på även om jag och andra inte syns i matchen under långa stunder.

Målvakten Max Lagacé stod för ett antal kvalificerade räddningar och räddade 40 av 42 skott och var i högsta grad delaktig i segern.

Linus berömde Timrå för sitt sätt att spela ishockey med en frejdig offensiv och hög fart.
- Måste ge Timrå en eloge, de har ett annat spel än många andra lag.

Trots en långt ifrån maxad insats så vann FBK till slut ganska klart där Jeremy Groleau avgjorde med sitt första mål i FBK-tröjan, ett 45-50 meters lyftning i tom kasse.
Det är en styrka i sig att vinna när man inte är som bäst?
- Vi har ett väldigt jämt och habilt lag, det ska vi fortsätta bygga på men vi måste bli bättre i spelet och värdera våra lägen bättre.

Just värderingarna runt egen blålinje fungerade inte optimalt ikväll, Timrå skaffade sig chans efter chans då de bröt och kunde komma 2 mot 1 eller 3 mot 2.

FBK-kaptenen gjorde lagets fjärde mål denna säsong i numerärt underläge. Det är lika mål som resterande 13 lag har gjort tillsammans med en man mindre.
Fyra mål i numerärt underläge på bara sju matcher, imponerande!
- Ja, där har vi gjort en del mål nu, skönt att ha en sån som Nygård som är väldigt snabb med som kan stöta puckar från deras spelare, då kan man gå lite för tidigt ibland till och med.
Linus och Nygård kom 2 mot 1 och Linus satte 4-1-pucken vid den bortre stolpen, precis över benskyddet på målvakten Tim Juel. I "göbbhörnet" på värmländska.

Efter matchen väntade en bortåt 7 timmar lång bussresa hem till Karlstad. Man kan väl anta att den är betydligt trevligare med tre sköna poäng med sig hem i bagaget.

webredaktör Hans-Göran Bäckström