Unga grönvita i blått och gult

Publicerad: 2024-04-05
Landslag
Det är en många grönvita talanger som kommer att få dra på sig landslagströjan och representera Sverige i diverse turneringar framöver. Här är hela listan!

U16
Nils Ekman, förbundskapten för Team 16 herr, har tagit ut truppen som ska möta Finland, Tjeckien och Slovakien i en 4-nationsturnering i Kravare, Tjeckien, 19–21 april.
– Sista landslagssamlingen för säsongen för 08-kullen, så det blir något av en examen. Samtidigt är de här tre landskamperna mot toppnationer i Europa ett viktigt steg i spelarnas utveckling. Den här truppen har redan en internationell touch, med spelare som gjort riktigt starka säsonger på klubbnivå och alla utom fem med oss tidigare. Den här årskullen har många spelare som är skickliga med pucken, och vårt fokus från och med nu är att skapa intensitet och hög arbetsmoral i spelet utan puck, säger Nils Ekman, förbundskapten för Team 16 herr till swehockey.se
Från Färjestad: Simon Näslund och Lukas Andersson

Team 17
Thomas Paananen, förbundskapten för Team 17 herr, har tagit ut truppen som ska möta Schweiz, Tjeckien, Slovakien och Finland i en 5-nationsturnering i Tranås, 17–21 april.
– Det ska bli roligt att få avsluta vår säsong på hemmaplan i Tranås, där fyra landskamper mot starka lag väntar för den här truppen. Jag hoppas många tar chansen att komma och kolla på oss, säger Thomas Paananen, förbundskapten för Team 17 herr till swehockey.se.

Det här är sista turneringen innan J18-året inleds med Hlinka/Gretzky Cup i augusti.
– Vi har förmånen att jobba med en stark årskull, vilket ger lite huvudbry när truppen ska spikas eftersom det är hård konkurrens om platserna. Vi har spetsar i alla spelets alla områden, tycker jag, och många spelare har utvecklats fint under säsongen, säger Paananen.
Från Färjestad: Malte Vass, Daniel Hansen (målvaktstränare)

J18
Johan Rosén, förbundskapten för Team 18 herr/Småkronorna, har tagit ut truppen som ska representera Sverige vid U18-VM för herrar i Espoo och Vantaa, Finland 25 april-5 maj.
– Det ska bli grymt kul att åka till Finland och mäta våra krafter med övriga nationer. Vi är laddade för den här examen för 06-kullen, som får förstärkning av ett par 07:or, säger Johan Rosén, förbundskapten för Team 18 herr till swehockey.se
Från Färjestad: Jack Berglund

Team 19
Magnus Hävelid, förbundskapten för Team 19 herr, har tagit ut truppen som ska möta Finland, Schweiz, Tjeckien och Slovakien i Poprad, Slovakien, 17–21 april.
– Att få avsluta säsongen med fyra landskamper blir värdefullt för de här 05:orna i förberedelserna inför nästa säsong, som ju innehåller det stora målet med JVM. Vi har några nya ansikten med här, som kommer in och ökar upp konkurrensen. Det ska bli intressant att ta pulsen på killarna, säger Magnus Hävelid, förbundskapten för Team 19 herr till swehockey.se.
Från Färjestad: Albert Wikman, Noel Fransén.

U16 Dam
Morgan Johansson, förbundskapten för U16 Damlandslaget, har tagit ut truppen som ska möta Finland, Tjeckien och Schweiz i en 4-nationsturnering i Ulricehamn, Sverige, 19–21 april.
– Det ska bli spännande att mäta krafterna med tre riktigt lag, men också att få en bra vecka med mycket träningar. Vi har byggt vidare på truppen som var med och vann Ungdoms-OS i Sydkorea, men vi har också sex nya spelare som ska bli spännande att se. Jag och hela ledarstaben ser fram emot en bra vecka tillsammans, med bra förutsättningar i Ulricehamn, säger Morgan Johansson, förbundskapten för U16 Damlandslaget till swehockey.se.
Från Färjestad: Nellie Norén.

Vi önskar samtliga lycka till!