Toppmöte i Örebro ikväll

Publicerad: 2023-10-07
Inför match
När Färjestad idag åker till Örebro så gör man det som serieldedare. Hack i häl jagar Örebro som är två poäng efter. Upplagd för en toppmatch i Behrn Arena således.
– Det brukar alltid vara tufft och tight mot Örebro, det blir det säkert även idag, säger Michael Lindqvist efter morgonen värmning i Löfbergs Arena.

Förutom förlusten i Malmö kommer Färjestad till spel med idel segrar. Örebro hämtade upp ett underläge senast i Scandinavium, men fick se förre FBK-backen Max Lindroth sätta 3-3 och ta matchen till förlängning. Väl där avgjorde hemmalaget snabbt genom mål av Malte Strömwall.

Torsdagen för Färjestads del summerades med en seger i Timrå (5-2), där man för andra matchen den här säsongen satte den första pucken innan den första minuten var spelad. David Tomasek tog hand om en fin passning från Michael Lindqvist och satte pucken säkert bakom Tim Juel i Timråkassen.

Men nu väntar Örebro, och Lindqvist har spelat många matcher för Färjestad i Örebro.
– Det bästa är ju att det är nära, så det är en bra match för oss på så vis. Vi brukar ha mycket fans där och ett bra bortastöd så det brukar vara roliga matcher. De ligger ju uppe i toppen nu också och har väl varit ett bra lag de senaste åren så det brukar ju alltid vara tuffa, tajta matcher. Det gäller nog att vi är på tå annars så kommer vi få det svettigt, menar Lindqvist.

Vi har tagit mycket poäng men ingen är riktigt nöjd med spelet hittills. Behöver vi steppa upp idag för att få med oss någonting ikväll?
– Ja, jag tror det. Framförallt så måste vi väl kanske föra spelet lite mer än vad vi har gjort. Nu har vi ju varit väldigt effektiva och vill väl kanske skruva på vissa grejer som vi inte har varit helt nöjda med. Men samtidigt så har vi 10-2 på de två senaste matcherna så det finns ju helt klart grejer att ta med sig. Vi har en bra känsla ändå, vi har bra självförtroende i gruppen så vi är taggade på att spela, säger han.

Vi brukar ju ha haft väldigt bråttom att göra första målet i några av matcherna.
– Ja, precis. När vi får 1-0 snabbt så är det såklart en fördel. Det är klart att, speciellt på bortaplan, att sätta sig i förarsätet är ju grymt så det får vi se till och göra idag igen.

Finns risken att man vaggas in i någon falsk säkerhet med ett så tidigt mål?
– Det kan man ju tro ibland, men samtidigt så tar man ju hellre ett snabbt mål framåt än tvärtom. Så självklart så siktar vi på det idag igen, avslutar Lindqvist som i eftermiddag sätter sig på bussen och åker österut till matchen i Behrn Arena.

Matchen startar 18:00 och kan ses på TV4 Hockey.

Nästa chans att se gänget på hemmaplan - köp din biljett här!

Stefan Eriksson