Tredje raka segern mot Falu

Publicerad: 2024-01-14
Dam HockeyAllsvenskan Norra
Efter fem matcher i HockeyAllsvenskan (varav de tre senaste mot Falu IF) så är Färjestad fortsatt obesegrade. Segrar med 1-0 och 5-0 i de två tidigare mötena med just Falu följdes upp med 5-1 idag.

Färjestad kontrollerade spelet i den första perioden, tog vara på chanserna och kunde gå till pausvila med 2-0-ledning. För tredje matchen i rad så var det Färjestads Julia Blitz som satte matchens första mål.

Om den andra perioden sa Silje Holøs såhär:
- Det är ganska chansfattigt åt båda håll. Båda lagen håller varandra mycket på utsidan. Vi får också spela en del i boxplay vilket gör spelet lite hackigt.

I den tredje perioden var det lita hafsigt spel fram och tillbaka men Färjestad tar tillvara på sina chanser och lyckas ändå göra tre mål framåt. Kaja Ekle i Färjestad-målet var nära på att hålla nollan men Falu IF lyckades få hål på henne i slutminuten och därmed reducera till 5-1.

Silje summerar:
- Över 60 minuter är vi det bättre laget. Vi spelar lite mer fysiskt idag än vi gjort tidigare matcher.

En spelare som förtjänar lite extra beröm var Gina Brevik Kristiansen (som i Emma Muréns frånvaro tagit hennes plats som center mellan Julia Blitz och Jetta Derenoski).
- Gina jobbar hårt över hela banan och har gått från forward till center vilket är en omställning för henne, berömde Silje.

Nu väntar fyra bortamatcher i rad som börjar med dubbelmöte i Västerbotten nästa helg. Först IF Björklöven på lördagen och sedan Skellefteå AIK på Söndagen. Två tuffa utmaningar där Skellefteå AIK (liksom Färjestad) också gått obesegrade genom inledningen av HockeyAllsvenskan.

Färjestad BK