NDHL: Serieseger för damerna efter en jämn sista match

Publicerad: 2023-12-09
NDHL
Damlaget fick en riktig utmaning i den sista matchen av grundserien när de mötte Brynäs på bortaplan. Hemmalaget tog ledningen men Färjestad kom ikapp och lyckades ta matchen till övertid.

Förutsättningarna för dagens match (som drog igång klockan 12:00 uppe i Gävle) var inte de bästa.
- Vi åkte från Karlstad 05:15 imorse så första perioden var rätt seg. Vid deras ledningsmål så ger vi bort pucken och tappar markering framför vårat eget mål. Definitivt något vi hade kunnat göra bättre, säger tränare Silje Holøs kritiskt.

Men Färjestad skulle snart komma in i matchen ordentligt.
- Vi steppar upp i andra och kommer in i tempot, för Brynäs är ett lag som åker mycket skridskor. Vi har bra attack mot mål men det var svårt att få in pucken, säger Silje.

Tillslut kom dock 1-1. Alli Borrow får in pucken för Färjestad, framspelad av Emma Murén. Ställningen står sig till den andra periodpausen.

Om den tredje perioden säger Silje såhär:
- Vi fortsätter att köra på men det blir en ganska tight period. Vi har mest puck och gör också 2-1 men Brynäs får in 2-2 när vi går bort oss lite.

Matchen gick till övertid, som Färjestad fick inleda med powerplay. Trycket mot Brynäs målvakt Julia Jansson fortsatte och tillslut lyckades Emma Murén sätta det avgörande målet för Färjestad, 4 minuter in i övertidsperioden.

Färjestad vinner därmed grundserien och går dessutom obesegrade genom serien (precis som ifjol). Målstatistiken för grundserien skrevs till övertygande 162-5 vilket var ännu bättre än ifjol.

Trots dominansen i grundserien resultatmässigt så har det alltid funnits ett större långsiktigt mål i sikte, vilket också hördes på Silje när hon fick summera grundserien.
- Jag är väldigt nöjd med hur laget kämpat på genom hela serien. Det är väldigt svårt i vissa matcher (att behålla skärpan) mot lite sämre motstånd, men också att vi lyckas vända matcher när vi gör en dålig period och får tryck på oss.

Det här var den andra matchen under grundserien där motståndaren tog ledningen men där Färjestad kom tillbaka och vann. Den första på straffar mot Falu IF och den andra på övertid idag mot Brynäs IF 2. En mentalt skön känsla inför det som komma skall.

- Vi vet att det är något jobbigt som väntar och det här var väldigt bra träning för oss tränare, att tvingas matcha laget för att vända, säger Silje.

Nu väntar ett uppehåll över jul innan allvaret börjar på riktigt. I början av Januari drar Allsvenskan igång och då är det 15 omgångar som ska spelas. Om allting går vägen så väntar sedan PlayOff till SDHL.

Färjestad BK