CHL: Danskt motstånd väntar ikväll

Publicerad: 2023-09-10
CHL
Den fjärde omgången av Champions Hockey League fullbordas ikväll. För vår del väntar Aalborg Pirates i Löfbergs Arena (19:00) i en match där tränarteamet möblerar om en aning i laget.

Våra danska gäster har blivit mästare tre år på raken och startade också årets CHL starkt genom att ta finska Tappara till förlängning. Det där dock den enda poängen de spelat till sig hittills, och tränare Mitells förhoppning är såklart att det ska stå sig även efter kvällens drabbning.

Men vad kan vi om Aalborg?
– De ser väl ungefär ut som ett svenskt lag i strukturen tycker jag. Känner igen mycket mönster från SHL och de försöker ju jobba hårt såklart, säger Mitell.

Vad ska vi se upp med?
– Det är ett lag som kör. De åker mycket skridskor när de bestämmer sig för att åka, för att sedan backa hem ibland. Det är väl en del i spelet som vi behöver bemästra. Kan vi fortsätta som i fredags, då jag tyckte vi i stort gjorde en bra match, så har vi en bra chans ikväll.

En titt i tabellen gör gällande att det är tätt i toppen, och vill man nå någon av de åtta första platserna så behöver poängen in.
– Det är vi fullt medvetna om. Det är några lag som gått riktigt bra hittills, och vi har två av dem kvar att möta (Ilves och München) så Aalborg hemma bör vi vinna om vi ska ha något att göra i den här ligan. Det vi fokuserar på först och främst är vår egen insats, säger Mitell som också hoppas på en fin uppslutning på läktaren även ikväll.
– De som såg matchen i fredags gick förmodligen hem ganska nöjda med vad de fick se. Det var en bra hockeymatch och för vår del så var det skönt att ha folket där. Att det även sjöngs på ståplats uppskattades väldigt mycket av hela laget. Det blir liksom en större känsla av att vi gör saker tillsammans. Det hjälper oss på traven i det vi gör på isen, det är ingen tvekan om det. Så om man får önska sig något inför kvällen så är det ju att laget fortsätter där vi avslutade i fredags, samt att det låter lite på läktarna. Skulle vara en skön skjuts in i nästa vecka, avslutar Mitell.

KÖP DIN BILJETT HÄR!

Laget mot Aalborg Pirates:

MÅLVAKTER
33 Lagacé (35 Lindbom)