Färjestad till julvila efter storseger

Publicerad: 2023-12-19
Matchen
Trots att MoDo tog ledningen var det aldrig något direkt snack om var den här matchen skulle ta vägen. Tre snabba hemmamål i den första perioden lade grunden för vad som till slut blev en storseger, 7-3 (3-1, 2-1, 2-1). Noel Fransén gjorde dessutom mål i sin SHL-debut.

Josh Dickinson såg till att ge MoDo en kanonstart mot Färjestad. Först vann han en tekning i offensiv zon och därefter tog han sig in på mål, där han styrde in 1-0. Drygt halvvägs in i perioden visade hete David Tomasek klass när han på egen hand satte kvitteringen – vilket var starten på en snabb vändning av Färjestad. Endast 30 sekunder senare kom 2-1 och ytterligare 64 sekunder senare gjorde hemmalaget även 3-1.

Färjestad inledde sedan period två som de hade avslutat period ett – genom att göra mål. Än en gång var det David Tomasek som nätade. Därefter hade båda lagen en hel del lägen att göra mål innan Sampo Ranta i slutet av mellanakten lyckades få in en reducering. Men Färjestad svarade med en snabb replik från Linus Johansson.

På de fem första minuterna i den tredje perioden gjorde Färjestad ytterligare två mål. Varav ett kom från SHL-debutanten Noel Fransén. Därefter var matchen förstås avgjord, även om MoDo fick in en reducering i slutet av den tredje perioden.

– Sjukt kul. Det har varit en dröm hela tiden. Jag tycker att det gick bra för mig. Jag försökte spela enkelt och göra jobbet. Jag fick en bra passning av Nygren på målet och det var bra skymning också, sade Färjestads SHL-debutant Noel Fransén.

– Första åtta minuterna är vi nöjda med. Vi är framåtlutade och har ett bra spel. Från att de gör 1-1 tycker jag tyvärr att vi viker ner oss lite. Vi blir passiva och Färjestad har mer eller mindre resten av den första perioden, sa MoDos tränare Mattias Karlin till TV4 Play.

SHL/Färjestad BK