Katerina Mrazova ser fram emot hemmapremiären

Publicerad: 2023-10-09
Hemmapremiär
Efter två segrar på bortaplan är det äntligen dags för Färjestad att spela på hemmaplan i NDHL. En som ser fram emot matchen lite extra är Katerina Mrazova.
– Det ska bli kul att spela på hemmaplan. Förhoppningsvis får vi ett bra stöd från läktarplats, säger hon.

Efter att ha varit i Dalarna och hämtat hem sex poäng (Falu IF 5-0 och Leksands IF2 19-0) så är det dags att begå hemmapremiär. För Katerina Mrazova blir varje match lite speciell då det dag för dag närmar sig det stora äventyret på andra sidan Atlanten och den nya proffsligan. Men fram tills det blir dags för avfärd har hon sitt mål klart.
– Att hjälpa laget i största möjligaste mån. Jag fick chansen att komma hit och spela och träna mig i form, och då vill jag ge tillbaka till Färjestad med allt jag kan, säger hon och tittar ut över den för stunden tomma Löfbergs Arena.

Och bra har det gått rent resultatmässigt. Stora segrar i inledningen, men även det har sina sidor.
– Jag tror inte något av laget kände att det var en speciellt bra match i lördags när vi vann med 19-0. Det utvecklar inte åt något håll. Det ska därför bli lite roligare i morgon kväll då Örebro kommer hit. Som jag förstått det så är det inte så långt mellan städerna och att det är lite av en derbykänsla. Vi får se, vi ska göra vårt och det är där vårt fokus ligger, säger Mrazova.

– Örebro är ett bättre lag än det Leksand vi mötte i lördags. De har många nya spelare och har även de inlett serien med två raka segrar. Det finns några spelare vi definitivt måste se upp med, säger spelande sportchefen Emma Murén som inte bara spelar med Mrazova utan också var den som fick henne till Färjestad.

Vad bidrar hon med till gruppen som helhet?
– Hon är helt enkelt på en annan nivå. Vi ser henne i träning och på match, och är det något specifikt som man kan peka på så är det ju tempot. När hon kör så kör hon. Där vill ju vi andra såklart steppa upp och tävla och göra det svårt för henne. På det sättet blir alla vi andra bättre bara genom att ha henne i laget. Hon har gett mycket, och hon kommer att ge mycket så länge hon är hos oss. Både på och utanför isen, säger Murén.

Med en dryg månad kvar innan det bär iväg till Nordamerika så återstår det dock några matcher i Färjestad BK.

Stefan Eriksson, Färjestad BK

Bilden: Katerina Mrazova skrattar tillsammans med Alex McMillan

Vad tror du väntar där borta, och vad har du fått med dig hittills från din tid hos oss?
– Svårt att veta vad som väntar mer än att jag kommer att få tävla mot de allra bästa och samtidigt spela med några av de bästa, vilket kommer att bli en rolig utmaning. Men det är svårt att föreställa sig ur det kommer att bli nu innan. Men just nu försöker jag bara att vara i nuet. Att ge allt på träningar och matcher och förbereda mig på bästa sätt. Är också väldigt tacksam att jag fått möjligheten att göra det här i Färjestad. Alla i laget och runt omkring har tagit hand om mig på ett jättefint sätt och då vill jag ge tillbaka genom att ge allt i alla lägen, säger Mrazova och får instämmande nickar av Emma Murén.
– Som jag sa tidigare så har hon, tillsammans med alla andra nya, gett och ger oss en annan dimension. Hela gänget har höjt sig, vilket också visat sig i de matcher vi spelat. Alla formationer har levererat och vi är ett bättre och jämnare lag än tidigare. Det ska bli jättekul att få spela hemma i morgon, avslutar Muren.

Matchen mot Örebro i morgon tisdag startar klockan 19:00. Du kan förköpa din biljett HÄR, eller betala med Swish i dörren när du kommer. Ingång sker via FBK Center.

Varmt välkomna!

Stefan Eriksson