Lagkaptenen visade vägen mot Örebro

Publicerad: 2024-02-24
Eftersnack
Linus Johansson föregick med gott exempel med tungt, tufft och fysiskt spel mot Örebro.
- Det börjar bli min tid på året nu, ler en slutspelssugen Linus.

Färjestads lagkapten Linus Johansson kunde ha blivit matchvinnare mot Örebro. Med 2:28 kvar av matchen styrde han in skottet från Joel Nyström och gav FBK ledningen med 3-2.
- Ja, det kanske jag kunde men 3-3 var kanske rättvist även om jag tycker att det var väldigt onödigt, säger FBK-kaptenen.
FBK hade chansen att säkra de tre poängen men en rensing mot Örebromålet där pucken smet utanför kassen blev ödesdiger. Den innebar icing och tekning i egen zon som Örebro vann och det omsattes till 3-3-målet med 6 ynka sekunder kvar av ordinarie matchtid.

Örebro stod för en av sina bättre insatser på den här sidan nyår och gjorde livet besvärligt för Färjestad i stora delar av matchen.
- Vi mötte ett bra lag, de gör en jättebra match och kör på med eld i baken, berömmer Linus.
- De har lite snaran runt halsen och satsade allt på ett kort.

FBK-kaptenen klev fram mot Örebro med sitt välkända fysiskt spel och visade bokstavligen vägen.
- Jag kände att man måste göra nånting för att matcha deras aggressivitet, skicka signaler till egna laget så fler hakar på, säger Linus.

Kedjan med Linus, Michael Lindqvist och Liam Öhgren har spelat väldigt bra senaste tiden.
- "Linkan" är i högform och Liam sätter oftast puckarna och hittar väldigt bra ytor, säger Linus.
- Vi har bra kommunikation på isen, vi har bra forecheck och vi är laglojala. De har börjat hitta sina avvägningar när man ska dribbla eller åka in med puckarna.

Trots den jobbiga starten med 0-2 redan efter 6:36 i första perioden visade Färjestad prov på ett bra tålamod.
- Jag gillar att vi har det där lugnet i laget. Vi låg under med 1-2 i Växjö och låg under här idag med 0-2, vi fortsätter att spela för vi vet att vi har ingredienserna till att vända, säger 31-åringen.

Det märks att det är i slutet av februari och att det bara återstår några få omgångar av grundserien.
I förra omgången mot Växjö fick vi tydliga slutspelsvibbar och mot ett desperat Örebro var det väldigt intensivt och fysiskt spel.
- Ja, jag känner att det börjar bli slutspelsdags och det har inte varit så kul att spela hockey på länge, det är nu det börjar, menar Linus.
- Sen behöver det inte vara att fälla några torn eller ha hårdast tacklingar men det gäller att visa det hårda jobbet. Men det här är min tid på året!

webredaktör Hans-Göran Bäckström