Färjestad vann tredje raka mot MoDo

Publicerad: 2024-02-03
Match
MoDo Hockey - Färjestad BK 0-6 (0-2, 0-0, 0-4). Joel Nyström gjorde 1-0 tidigt och Per Åslund 2-0 i första perioden. Efter en mållös mittperiod kunde FBK gå ifrån till en klar seger i den tredje.

Första perioden

Färjestad inledde starkt och gjorde må redan efter en minuts spel. Michael Lindqvist passade över till Joel Nyström på högersidan och Nyström lossade stora kanonen från halvdistans. Pucken satt stenhårt i vänsterkrysset, otagbart för Olle Eriksson Ek i hemmakassen.

Bortalaget såg riktigt fokuserat och taggat ut och spelade stabilt defensivt. Efter nio minuter tog Joakim Nygård upp pucken på vänsterkanten, släppte bakåt till Per Åslund som sköt. Skottet tog på Davis Bernhart men Åslund klitte till igen på returen. Pucken hamnade i nätet högt upp på högersidan och det var 0-2 efter 9:07!

MoDo bytte här målvakt, Eriksson Ek fick lämna för Lasse Lehtinen. Efter tolv minuter fick FBK numerärt överläge men även FBK drog på sig en tvåa och det blev spel 4 mot 4. Här klev FBK-målvakten fram då Daniel O´regan blev fri och räddade.
Hemmalaget fick en minuts powerplay och då skulle Mikkel Aagaard bara lägga in pucken med en backhand i nästan öppen målbur. Men Lagacé stod för en monsterräddning i sidled med benskyddet.

Andra perioden

Hemmalaget kom ut med betydligt hetare ochh aggressivare spel vilket fick FBK att se lite passiva ut. Tränaren Thomas Mitell valde att ta timeout redan efter 4:22 för att få upp intensiteten på FBK.
FBK drog på sig en utvisning i sjunde minuten och Lagacé i bortamålet fick en del att göra och gjorde det riktigt bra.

Efter halva perioden tog FBK över lite spelmässigt och hade flera fina anfall och avslut. Marcus Nilsson var nära att bli målskytt men pucken tog i stolpen via målvakten Lehtinen. David Tomasek hade bnästa chans när han lurade ner Lehtinen men kom ur vinkeln och pucken gick parallellt med mållinjen.
Det var fortsatt 0-2 i andra pausen, skotten i andra var 7-11, totalt 12-21.

Tredje perioden

Utvisningarna haglade i början på perioden. FBK hade powerplay, det blev spel 4 mot 4, nytt PP för FBK och slutligen spel 5 mot 3 i 43 sekunder.
Bortalaget utnyttjade sitt powerplay på bästa sätt där Michael Lindqvist äntligen spräckte sin långa svit utan mål. Först direktsköt han 3-0 efter ett direktskott och sen styrde han in 4-0 bara 46 sekunder senare. "Linkan" lyste som en sol efter de båda målen, uppenbart lättad!

4-0 och drygt 14 minuter kvar, matchen var givetvis avgjord även om MoDo hemskt gärna ville spräcka Lagacés nolla.
Med tre minuter kvar kunde Joel Kellman öka på till 5-0 efter prickskytte av högsta klass. Pucken satt hårt i första krysset, upp i nättaket.
Bara 27 sekunder senare kom även 0-6 då Jeremy Groleau sköt från blålinjen och pucken satt i vänsterkrysset bakom en skymd Lehtinen i MoDo-målet.

En riktigt stark lagseger, Lagacé höll sin andra nolla på kort tid, "Linkan" tvåmålsskytt, två PP-mål, det fanns mycket att glädjas åt ikväll!

webredaktör Hans-Göran Bäckström