FBK vann säkert borta i CHL-premiären

Publicerad: 2024-09-06
CHL-match
Lahti Pelicans - Färjestad BK 0-5 (0-0, 0-5, 0-0). En urstark mittperiod avgjorde för FBK där Forsell, Åslund, Nygren, Lindqvist och Westfält gjorde målen och Lagacé höll nollan.

Första perioden

Ett finskt hemmalag brukar innebära högt tempo, aggressivt och intensivt spel, så även i denna match.
Färjestad inledde bra men drog på sig en utvisning i sjätte minuten. FBK spelade dock bort den på ett bra sätt och Max Lagacé kunde enkelt hålla rent i kassen.

Lahti hade ett litet övertag spelmässigt efter utvisningen men hade inga större målchanser. FBK jämnade ut spelet och avslutade perioden starkt. Formationen med Victor Lodin som center mellan Marian Studenic och Per Åslund fick till nägra fina byten där Åslund fick avsluten. Det första gick tätt utanför och det andra räddades av Jasper Patrikainen i hemmamålet och det var mållöst i paus efter 3-7 i skott.

Andra perioden

FBK rivstartade och dominerade stort, det gav också rejäl utdelning.
0-1 (20:33) Lucas Forsell petade in sin egna retur.
0-2 (23:08) Per Åslund stötte in en backhand mitt framför målet.

I mitten av perioden fick bortalaget ett 4 minuters numerärt överläge som utnyttjades.
0-3 (30:34) Magnus Nygren med en backkanon, Oskar Steen skymde perfekt.
0-4 (32:33) Michael Lindqvist med ett direktskott i powerplay.
0-5 (34:35) Marcus Westfält styrde in Stian Solbergs skott.

De 1,413 i hemmapubliken i Isku Areena såg ganska uppgivna ut efter FBK´s överkörning.

Tredje perioden

Med fem måls ledning skulle matchen givetvis bara spelas av och det gjorde FBK.  Man kunde försvara sig på ett säkert sätt och anfalla i sina spelvändningar.

I 9:e minuten var det nära då Oskar Steen styrde en puck i stolpen i ett powerplay. I spel fem mot fem stängde FBK ytorna för hemmaspelarna som hade väldigt svårt att skapa något offensivt.
Karlstadslaget hade full kontroll och vann säkert med 5-0.

En riktig LAGSEGER där samtliga spelare "chippade in" som tränare Mitell brukar säga.

Matchfakta:

Lahti Pelicans - Färjestad BK 0-5 (0-0, 0-5, 0-0)

Första perioden
Inga mål

Andra perioden
0-1 (20:33) Lucas Forsell (Marian Studenic-Viktor Lodin)
0-2 (23:08) Per Åslund (Joakim Nygård-Oskar Steen)
0-3 (30:34) Magnus Nygren (Viktor Lodin-Michael Lindqvist) PP1
0-4 (32:33) Michael Lindqvist (Magnus Nygren-Viktor Lodin) PP1
0-5 (34:35) Marcus Westfält (Stian Solberg-Jonathan Andersson)

Tredje perioden
Inga mål

Skott: 13-25 (3-7, 6-12, 4-6)
Utv.: Lahti 6 x 2 min., FBK 3 x 2 min.
Publik: 1,413.

webredaktör Hans-Göran Bäckström