Finalklart i U20 Super Challenge

Publicerad: 2023-08-19
U20 Super Challenge
Efter lördagens semifinaler står det nu klart vilka som spelar final i årets upplaga av U20 Super Challenge. Efter att Frankrike slagit Unger och Brooks Bandits blivit för svåra för Färjestad BK så blir det således Frankrike mot kanadensiska Brooks Bandits i morgondagens final.

Dagens första semifinal spelades mellan obesegrade Frankrike och Ungern. I en chansfylld match, skotten blev 57-33, så var det Frankrike som höll sin förlustnolla intakt och via sin fjärde raka seger blev klara för final. I finalen ställs de mot Brooks Bandits.

Likt Franrike var Bandits obesegrade innan mötet med arrangörsklubben, och i eftermiddagens semifinal trampade kanadensarna gasen i botten redan från start. Redan efter 2:26 hade de skaffat sig en tvåmålsledning, en ledning de sedan spelade på. Matchen slutade 6-3 och Färjestad får nu istället möta Ungern i match om tredjepriset.

– Det här var lärorikt för våra ungdomar. Det var högt tempo och kanadensarna är duktiga, det måste vi ge dem. Det var högt tempo och jag tyckte att vi stod upp och gjorde en bra insats av det, säger FBK-tränaren Niklas Fogström.

Att Brooks hade en 3-0 ledning att gå på redan i första perioden gjorde att de kunde kontrollera resten på ett bar sätt.
– Tidiga två mål och de lever ju på ruset efter det. Men vi kom igen bra. I andra och tredje perioden tyckte det var vi som gjorde det bra och presterade bra. Vi tar mycket bra med oss från den här matchen trots förlusten. Kul med lite annat motstånd också, menar Fogström.

Ur utbildningssynpunkt, vad plockar ni, med en match kvar att spela, med er från turneringen?
– Mycket. Just att de får känna på farten. Vi har några ”gallerkillar” som antagligen aldrig känt den här farten. På något konstigt sätt måste jag vara nöjd med ganska mycket. Det är en extrem turnering på sitt sätt. Det blir så många matcher på några dagar med sex dagar och fem matcher. Det är något jag själv aldrig provat på. Nu ska vi göra allt för att avsluta snyggt i morgon, avslutar Fogström.

Stefan Eriksson