Säsongens första förlust för Färjestad

Publicerad: 2024-01-21
Dam HockeyAllsvenskan Norra
Efter 20 raka segrar så tog tillslut segersviten slut för Färjestad. Efter en tung förlust uppe i Skellefteå så tappade Färjestad serieledningen i HockeyAllsvenskan (till just Skellefteå AIK).

Det var svårast möjliga motstånd som väntade idag för Färjestad. Efter en målmässigt jämn bortamatch igår mot IF Björklöven så väntade idag helgens andra bortamatch. På andra sidan stod Skellefteå AIK som endast hade förlorat en enda match på hela säsongen inför idag (mot just Björklöven).

Hemmalaget skulle också få övertaget tidigt i matchen med ett ledningsmål i powerplay drygt tre minuter in i den första perioden. Det skulle visa sig bli ett kostsamt mål.
- Vi var inte redo när vi går ut och spelar. Vi är väldigt avvaktande och Skellefteå äger den första perioden helt och hållet, säger Silje Holøs som är märkbart besviken när hon summerar matchen.

Jule Flötgen gjorde dock en stark insats i målet och höll Färjestad kvar i matchen trots starkt övertag av hemmalaget och mycket tid i powerplay för dem.
- Jule gör det riktigt bra och det är tur att det bara står 1-0 efter den första perioden, säger Silje.

I den andra perioden så ingjuter Färjestad nytt mod och sätter bra tryck på Skellefteå.
Efter att Färjestad fått ett gäng utvisningar emot sig i den första perioden så får de nu med sig några utvisningar istället och skapar några klara lägen.

1-0 står sig dock till den tredje perioden och matchen är fortsatt öppen. Efter en oturlig situation där en spelare ramlar så kan Skellefteå sätta 2-0 genom ett skott i slottet. En riktig kalldusch för Färjestad då det nu var två mål att ta ikapp och endast fem minuter kvar av den tredje perioden. Den uppförsbacken målmässigt skulle visa sig bli för stor för att hämta in.

Den tunga starten blev kostsam, trots två bra perioder efter det från Färjestads sida där de skruvade upp intensiteten och spelade mer fysiskt vilken skapade ett nytt momentum i matchen.

Tyvärr räckte det inte hela vägen denna gång, men Silje avslutade med att skicka en hälsning till motståndarna:
- De kommer inte att få det lätt när de kommer ner till Karlstad, säger en revanschsugen Silje avslutningsvis.

Nu väntar ytterligare två bortamatcher (båda mot Örebro HK) innan det är dags för nästa hemmamatch i Löfbergs Arena.

Färjestad BK