OS-guld till Nellie Norén

Publicerad: 2024-01-31
Landslag
Färjestadsjunioren Nellie Norén kan från och med idag titulera sig olympisk mästare. När Sverige finalslog Japan i ungdoms-OS så var hon en av målskyttarna i 4-0 segern.

Ungdoms-OS arrangerades i Gangwon, Sydkorea.

Det svenska laget, där tjejerna är födda 2008, förblev obesegrade i turneringen. I semifinalen slogs Tyskland tillbaka med hela 6-1, och i finalen väntade Japan - ett Japan som tog sig till final via seger 2-1 mot Schweiz.

Två snabba mål i mitten av den första perioden satte Sverige i ett guldläge i finalen. Ställningen höll sig till mitten av slutperioden där just Nellie Norén satte 3-0 och spiken i kistan. Svenskorna fastställde sedan slutresultatet genom att sätta den sista pucken i tom bur.

Guldet i ungdoms-OS är Sveriges tredje.
Tidigare har man man stått överst på pallen 2012 och 2016.

För Nellie Noren väntar nu fortsatt spel med Färjestad BKs damlag, både juniorlag som a-lag. – Jättekul för Nellie. Hon tillhör vårt juniorlag men har också tränat med oss i a-laget. Det är ett framtidsnamn som kommer att växa ännu mer framöver. Vi är jätteglada för hennes skull och vi ser fram emot att få vara med och hjälpa till i hennes fortsatta utveckling, säger sportchefen och lagkamraten Emma Murén.

Stefan Eriksson