Damkvalet: – Vi hoppas på fullsatt!

Publicerad: 2024-02-28
SDHL-kval
I morgon startar nästa matchserie i kvalet till SDHL när Färjestad tar emot Södertälje i Löfbergs Ice Arena.
– Lilla hallen. Slitet och trångt. Älskar det, säger Emma Murén.

Då Mello flyttat in i Löfbergs Arena sker all ishockey i huset denna vecka i den lilla hallen, Löfbergs Ica Arena. Så även kvalmatchen mot Södertälje. Ett faktum som Murén och hennes lagkamrater väljer att se som en fördel.
– Det är lite ”old school” över det. Slitet och trångt, men jag älskar läget. Hallen är ju liten, och skulle det komma lika mycket folk som det var i lördags så kommer det ju att bli en känsla av fullsatt. Sist vi spelade där inne stod folk lite överallt, och det var faktiskt en häftig känsla. Vi ser det som en klar fördel att spela där inne i morgon, menar hon.

Södertälje vann den östra NDHL-serien i stor stil. Lika övertygande gick de igenom den södra damallsvenskan, och slog i första kvalrundan ut Björklöven i två raka matcher. Trots att de bara förlorat en tävlingsmatch på hela säsongen ser Murén goda chanser att kunna avancera vidare.
– De är ett bra lag, ingen tvekan om det. Jag känner dock att vi har kvalitéer i vårt lag som gör att vi ska ha en bra chans att slå Södertälje i den här matchserien. De är högre rankade så de är ju såklart favoriter, men vi går in i det här med en bra känsla, säger hon.

I Södertälje återfinns bland andra före detta FBK-spelaren Mimmi Gill, som tillsammans med en rad duktiga importer har gjort SSK till ett vasst lag. – Mimmi vet vi var vi har, ler Murén. Första matchen (bäst-av-tre) spelas alltså i Löfbergs Ica Arena i morgon torsdag. Sedan väntar retur i Scaniarinken på lördag, och en eventuell tredje match på söndag. Även den i Scaniarinken.
– Det skulle verkligen vara häftigt om vi kunde få lite publikstöd i morgon. Få den där känslan jag pratade om tidigare, en känsla av att det är fullsatt. Det krävs ju inte så många i den lilla hallen, ler Murén.

Det spelas heller ingen SHL-match får vår del den här torsdagen. Den match som enligt grundplanen skulle ha spelats var en match mot Modo, men det klarades av redan i december.

Så kom och upplev lite ”old school hockey” i Löfbergs Ica Arena i morgon och stötta Färjestad BK på vägen mot nya höjder!

Stefan Eriksson