Katerina Mrazova tillbaka i Färjestad

Publicerad: 2024-09-04
NDHL
Efter att ha gjort sin första säsong i den nordamerikanska proffsligan så kom hon idag tillbaka till Karlstad och Färjestad.
– Det kändes fint att kliva in i arenan igen, säger hon.

Efter en succéfylld höst i Färjestad ar det förra året av till Ottawa som är ett av de sex lagen i den nystartade damhockeyligan. En säsong som gick i vågor för laget, men ganska bra för Mrazova personligen.
– Det var en spännande säsong där jag fick mäta mig med de bästa spelarna i världen. En väldigt häftig upplevelse på alla plan, säger hon.

När hon nu återvänt till Färjestad är det inte som spelare. Katerina Mrazova ska finnas med laget som en extra resurs för tränarna Johan Fransson och Jennifer Axelsson.
– Man kommer inte att kunna spela hockey hela livet, så jag vill redan nu bekanta mig med tränarrollen. Färjestad var så fina med mig senast jag var här, så när möjligheten dök upp att få komma hit igen var det inget att fundera på. Sättet man tar hand om damhockeyn här, trots att man ännu inte nått målet med den högsta ligan, är inget annat än väldigt professionellt.

Vad kommer du att kunna bidra med som ledare?
– Jag har spelat länge och på en hög nivå, så jag hoppas jag kommer att kunna hjälpa spelarna med lite detaljer i spelet och allt annat som kommer med det. Samtidigt så får jag också en möjlighet att komma i form för egen del inför den nya säsongen i Ottawa, säger Mrazova.

För Johan och Jennifer fanns det inga betänkligheter i att ta in Katerina Mrazova i ledarteamet till hon återvänder till Nordamerika.
– Vi är ju jätteglada att hon ville komma tillbaka och vara med oss i höst. Ett gott betyg till organisationen som visat att det här är ett ställe där man kan trivas väldigt bra. Katerina är ju i toppskiktet när det kommer till damspelare i världen, så att ha henne med oss i vår vardag kommer att bli värdefullt både för våra spelare och för oss som ledare. Alla spelare blev väldigt glada när de fick veta att Katerina kommer in under hösten. Även om hon inte kommer att spela kommer hon att vara till stor nytta, säger Johan Fransson.

Katerina Mrazova kommer att finnas med laget fram till landslagsuppehållet i november, då hon återvänder till Ottawa för en ny säsong.