Alli Borrow delaktig i samtliga mål när Färjestad besegrade Örebro

Publicerad: 2024-01-28
Dam HockeyAllsvenskan Norra
Färjestad studsade tillbaka snabbt efter förlusten senast (mot Skellefteå AIK) och besegrade Örebro med 0-4 (0-2, 0-2, 0-0) på bortaplan efter en stabil insats där tredjekedjan dominerade i målprotokollet.

Efter att för första gången denna säsong gått mållösa i en match (0-2 senast mot Skellefteå AIK) så var det ett revanschsuget Färjestad som ville hitta tillbaka till vinnarspåret igen när de idag mötte Örebro på bortaplan.

Mållösa skulle de inte vara länge då Andrine Furulund gav Färjestad ledningsmålet drygt 7 minuter in i den första perioden (assisterad av Julia Pettersson och Alli Borrow). Det målet skulle sätta prägeln på matchen då just den kedjan även skulle bidra till övriga tre mål denna afton.

Första gången Färjestad mötte Örebro denna säsong så slutade matchen med klara 15-0 men i nästa möte (på bortaplan) så var det desto jämnare målmässigt då det slutade 1-4. Idag tog matchen en liknande utveckling som senast.
- Vi hade mycket kontroll på pucken men Örebro var duktiga på att hålla oss på utsidan. Vi hade lite svårt att komma in på mål och de skapade några lägen på övergångar, summerar Silje Holøs.

Tredjekedjan skulle sätta ett andra mål innan den första periodpausen när Alli Borrow nätade i powerplay efter 19:09. Samma kedja var sen delaktiga i ett till powerplay-mål när backen Lene Tendenes satte 0-3 (assisterad av Julia Pettersson och Alli Borrow) i början av den andra perioden. Kvarten senare klev Alli Borrow fram igen och satte 0-4 vilket stod sig matchen ut.

Om Alli Borrow (som bidrog med 2 mål och 2 assist) sa Silje Holøs såhär:
- Hon gör en jättebra match. Smart på många sätt. Jag tycker det är väldigt fin kemi i hela den kedjan (Andrine Furulund, Julia Pettersson, Alli Borrow). Dom hittar varandra nästan oavsett var dom är på banan.

Färjestad vann skotten med klara 47-8 och båda målvakterna (Jule Flötgen och Kaja Ekle) fick hålla nollan (efter att Jule Flötgen valt att kliva av efter två perioder då hon kände sig lite krasslig).

Nästa helga väntar dubbelmöte mot samma motstånd. Först i Behrn Arena på lördagen innan Färjestad åter får spela i Löfbergs Arena på Söndagen efter fyra raka bortamatcher.

Färjestad BK