Poängmaskinen förlänger med Färjestad BK

Publicerad: 2024-04-10
Lagbygget
När sportchef Emma Murén nu bygger sitt lag inför nästa säsong var det poängmaskinen Alli Borrow en spelare som hon gärna ville ha kvar. Nu är det klart att det blir så.
– Alli är jätteviktig för vårt lag och det känns fantastiskt att få behålla henne, säger Murén.

Säsongen som gick var Alli Borrows första säsong utanför hemlandet Kanada. En säsong som inte slutade som laget ville, men ändå en säsong hon ser tillbaka på med stor glädje.
– Jag kände mig verkligen välkommen här från första dagen. Sammanhållningen i laget har varit grym och på det sättet blev miljöombytet väldigt enkelt, säger hon.

På isen har hon verkligen satt ett avtryck. På 28 tävlingsmatcher totalt så blev det 57 poäng (29+28).
– Det har stämt bra även på isen, och det är alltid kul att göra mål och poäng och på så sätt hjälpa laget, säger Borrow.

Beslutet att stanna ytterligare en säsong var tämligen enkelt.
– Jag gillar verkligen att vara en del av Färjestad BK. Alla uppträder på ett professionellt sätt, och det faktum att vi inte gick upp nu gör att jag vill vara med och hjälpa laget att ta klivet till SDHL. Karlstad har dessutom blivit som ett andra hem då staden är lite lika i storlek med det jag kommer från. Det är en riktigt trevlig stad att leva i, säger hon.

Att få behålla Borrow var en viktig fråga för sportchef Emma Murén.
– Hon kom in med en spetskunskap som vi sökte. Hon är en vass målgörare, men kan också sätta upp sina medspelare på ett bra sätt. Hon var också väldigt avgörande i viktiga matcher där hon allt som oftast var den som var inblandad i matchavgörandet, Att få ha kvar henne i laget är jätteviktigt för oss, säger Murén som också förlängt med en rad andra spelare.
– Vi försöker att bygga en stark kärntrupp som vi kan krydda med ytterligare spets. Vårt mål ligger fast, och jag tror ingen har missat vad det är vid det här laget, säger Emma Murén.

240224-1D8A1752-flotgen Stefan Eriksson, Färjestad BK

En av spelarna, förutom Borrow, som har en nyckelposition i laget är målvakten Jule Flötgen.
– Jule har varit jättebra hos oss. Hon tävlar bra och har gett oss en stabilitet bakåt. Vi ska ta in en målvaktskollega till Jule som både kan konkurrera och sporra till ytterligare utveckling, säger Murén.

Här är listan på spelare som förlängt sina kontrakt:
Alli Borrow
Julia Blitz