Fredagsbrevet

Publicerad: 2024-01-12
Fredagsbrevet
Vill inledningsvis passa på att önska er alla tillbaka till ”vardagen” efter alla helger. Hoppas alla har haft det så bra man kan ha haft det, och att vi nu tillsammans ser fram emot en trevlig och spännande vårsäsong för vår fina förening.

Det har hänt en del under helgerna, minst sagt. Den största snackisen har väl ändå kanske varit målvaktssituationen, där Wallin, ”Masken” och de som i övrigt varit inblandade har gjort ett gott jobb med det pussel som behövt läggas. Med gårdagens ankomst av Victor Brattström säger vi för nu ett ödmjukt tack till killarna som kommit in, och de klubbar som ställt upp och hjälpt oss under tiden. Melker Thelin finns med oss även under morgondagen i Timrå, men återgår efter det till sin klubb Björklöven igen. Under tiden jobbar Carl och Max på för fullt med att komma tillbaka i fullgott slag igen.

Vi har också gått ut med att Victor Ejdsell lämnar oss efter säsongen. Vi kan bara önska lycka till och på återseende till ”Vic” som efter säsongen ger sig ut på ett utlandsäventyr. En som stannar är Lucas Forsell. I dagarna meddelade vi att han skrivit på för tre nya år hos oss, och det ska bli spännande att se hans utveckling framöver.

Januari är en hektisk månad för båda våra representationslag.
I det ena återfinns Per Åslund – rekordmannen. Faktum är ju att han slår rekord i varje match han spelar. Må ju vara hans eget rekord i antal spelade matcher han slår, men ändå. I dagarna klev han också upp på delad tredjeplats i listan över mest gjorda mål. En position som han nu med sina 181 mål delar med en viss Pelle Prestberg. Nästa skalp att ta i listan är Jörgen Jönsson som ligger tvåa med 193 mål. Att nå den där gubben i topp blir nog kanske svårare. Håkan Loob har ett hyggligt försprång med sina 276!

På damsidan har allsvenskan dragit igång, och vi har startat den serien som vi slutade den förra, med idel vinster. Även de har en hektisk månad med många matcher, och medan det spelas SHL-match i Timrå på lördag så lirar damerna allsvenskan ikväll (Falun borta) och hemma mot samma lag på söndag. Varmt välkomna till Löfbergs Arena klockan 14:00!

Varmt välkomna säger vi även till Beijer Hockey Games i februari.
Det var längesen vi hade vårt kära landslag på besök i Karlstad, och nu får vi ha Tre Kronor hos oss under i stort sett en hel vecka i februari. Biljetter till alla matcher hittar du i toppmenyn här på hemsidan. Ska bli spännande att se vilka av våra killar som får klä på sig den blågula tröjan och representera Sverige här på hemmaplan!

Sedan måste jag säga att det värmer att höra våra spelare beskriva sitt liv här i Färjestad och Karlstad. Tänker just för stunden på hur våra kanadensiska killar, Lagacé och Groleau, har beskrivit sitt liv hos oss i NWT:s podcast. Att vi gör allt för att våra spelare ska trivas hos oss är en självklarhet, men det som också värmer i vinterkylan är när jag hör hur de beskriver mottagandet från alla er som följer oss på ett eller annat sätt. Att de trivs oerhört bra med staden och hur trevligt bemötta de blivit av alla er de träffar utanför hockeymiljön. Att ni alla har en del i trivseln hoppas jag ni känner av. Det försvårar ju inte för oss direkt när folk som kommer hit för att spela och göra ett jobb också öser lovord över staden och folket som bor i den. Det gör mig glad och stolt, så stort tack till er alla!

Med det sagt så vill jag önska er alla en trevlig helg och önskar en vinst i Falun ikväll, en sådan där skön ”tillbakastuds” av grabbarna som vi fick se i Örebro senast under lördagen, och som avslutning på helgen en ny seger i damallsvenskan hemma på söndag.

VD Stefan Larsson