Klar seger igen för Färjestad mot Örebro

Publicerad: 2024-02-04
HockeyAllsvenskan Norra
Tredje matchen i rad mot Örebro och likaså tredje segern i rad för Färjestad. Efter 0-4 och 0-6 på bortaplan så blev det idag klara 8-1 på hemmaplan.

Dagens match för Färjestad i HockeyAllsvenskan Norra blev aldrig spännande. Efter att Emma Murén gett hemmalaget ledningen efter en minut och 47 sekunder så fortsatte Färjestad att producera framåt med tre mål på tre minuter (av Alli Borrow, Gabriella Johansson och Emelie Cordoba).

Första perioden slutade 4-0 men i den andra perioden så skulle det bli desto jämnare målmässigt. Alli Borrow utökade Färjestads ledning till 5-0 varpå Örebro fick in en reducering två minuter senare.
4-1 stod sig perioden ut.

I den tredje perioden så skulle Alli Borrow fullborda sitt andra hattrick för helgen (efter att ha gjort tre mål även igår) varpå även Laura Lobis och Fam Petterssen skulle hitta nätmaskorna bakom Smilla Eriksson i Örebro-målet.

Tränare Silje Holøs sa såhär om matchen:
- Vi spelar totalt sätt en väldigt bra match rakt igenom. Ett helt annat tempo idag än igår och vi tar mycket bättre beslut med pucken.

Silje var såklart nöjd med vinsten men även spelet i powerplay efter dubbla powerplay-mål.
- Är väldigt nöjd med hur vårt powerplay ser ut idag och att vi håller en hög nivå i 60 minuter.

Nellie Norén (som kom direkt från junior-OS) fick göra sin debut i A-laget idag.
- Hon har inte tränat med oss på ett par veckor nu (pga OS), men hon kom in och gjorde en fin insats och var dessutom riktigt nära att göra mål, säger Silje.

Den klara segern var ett bra kvitto inför de avslutande fem matcherna av HockeyAllsvenskan där det bland annat väntar ett dubbelmöte på hemmaplan mot serieledarna Skellefteå AIK. Viktiga matcher då Färjestad såklart vill knipa en så bra placering som möjligt inför kommande PlayOff till SDHL.

Färjestad BK