Westfält besviken målskytt

Publicerad: 2023-11-30
Eftersnack
Marcus Westfält var en av få FBK-forwards som kom upp i normal nivå mot Timrå.
- Det är klart det är kul att bidra med mål och poäng men det är aldrig roligt att förlora, säger Marcus.

Det blev en 2-4-förlust hemma mot Timrå som var betydligt effektivare än Färjestad ikväll.
- Vi har vänt många matcher men det är en för tuff och för tight liga för att kunna ligga i underläge varje match, säger Marcus Westfält besviket.
- Timrå är ett bra lag och man kan inte tro att man alltid ska vända, så det känns lite surt idag.
Spelmässigt var det slarvigt och dåliga passningar gav Timrå ständiga kontringsmöjligheter.
Varför var passningsspel så slarvigt från er sida ikväll?
- Det är väl fokus, det har varit mycket matcher. Det gäller att vi håller skärpan och det är en tight liga, det gäller att hålla fokus i varje match, säger 23-åringen.
- Vi är inte alls nöjda därinne (i omklädningsrummet) och vi ska komma ut på ett helt annat sätt på lördag, säger han.
- Vi bryter ihop ikväll, bygger om oss imorgon och så kör vi på lördag igen!

Din egen insats idag, mål och assist, du såg ändå ganska pigg ut?
- Det är klart det är kul att bidra med mål och poäng men det är aldrig roligt att förlora, säger han.
- Jag jobbar och jobbar, det är väl ingen supermatch, men jag försöker göra det jag kan under de  minuterna jag spelar.

Du fick spela med David Tomasek och Per Åslund i tredje och då kom ditt mål.
- Ja, men det blir ett annorlunda spel där han har mer puck, jag försöker bara spela mitt spel så gott det går.
Ni verkar ha lite kemi när ni spelar ihop?
- Kemi och kemi, vi har väl knappt ens tränat ihop, ler Marcus.

Vad säger du om det bortdömda målet, du försökte själv slå in pucken där?
- Först blev jag helt förtvivlad att jag inte gjorde mål själv, sen blev jag bara glad att Dahlström fick in den, säger FBK-centern.
- Domarna tycker att Forsell inte gör allt för att åka därifrån. Men det är ju inte där vi förlorade matchen.

Timrå kontrade sönder er?
- Ja, precis, de har seriens kanske bästa top-6, top-9-forwards och det var nåt vi pratade om innan,
- De straffade oss hårt idag, det 'är små, små detaljer som avgör.

Ni såg lite tröga ut från start, påverkade den krångliga resan till och från Skellefteå via Luleå i tisdags nåt?
- Nej, inte så mycket, då borde den påverkat mer i tisdags och det gick ju bra däruppe ändå, säger "Mackan".
- Vi fick ju våra åtta timmars sömn och en resdag dagen efter och det är vi vana vid, så det är inget vi skyller på, vekligen inte.

Vi får se att annat Färjestad på lördag hemma mot HV71?
- Ja, det kan jag lova!

webredaktör Hans-Göran Bäckström